Strona główna » Wiadomości » Jak zmieni się sprzedaż biletów w PKP Intercity

Jak zmieni się sprzedaż biletów w PKP Intercity

Krzysztof Losz
Fot. PKP Intercity

PKP Intercity pracuje nad nowym systemem sprzedaży biletów. Przewoźnik zapewnia, że podróżny łatwiej kupi bilet lub zmodyfikuje rezerwację. Prostsze będzie również korzystanie z ulg przejazdowych.

 

Wkrótce, bo w maju, rozpoczną się pierwsze testy nowej platformy biletowej, która w pełni zostanie wdrożona do końca 2026 roku. W tej chwili można opowiedzieć, że od strony technicznej PKP Intercity jest zaawansowane w ten projekt w ponad połowie. Przewoźnik współpracuje z PKP Informatyką nad wdrożeniem nowego rozwiązania. Jak zmieni się sprzedaż biletów w PKP Intercity – szczegóły poniżej.

Kurs90 jest przestarzały

Paweł Duńczewski, ekspert w Biurze Teleinformatyki PKP Intercity, przyznał w Sejmie, że te działania są konieczne, gdyż teraz sprzedaż biletów – internetowa i kasowa – oparta jest na przestarzałym systemie informatycznym Kurs90. PKP IC musi ciągle wprowadzać do niego nowe funkcje, rozszerzać aplikacje. Dlatego Intercity chce gruntownie zmienić Centralny System Sprzedaży (CSS), aby spełnił on nowoczesne standardy obsługi pasażerów.

Jesteśmy w przededniu zmiany systemu sprzedaży na OSDM. To nowy model przewidziany dla całej Europy, i system CSS jest oparty na OSDM – mówił w Sejmie Paweł Duńczewski.

Ekspert wyjaśniał posłom z podkomisji ds. transportu kolejowego, że na OSDM przechodzi cała Europa. Część krajów już go stosuje, inne koleje się do tego przymierzają. Dzięki nowemu systemowi PKP Intercity łatwiej będzie mogło się komunikować z innymi przewoźnikami krajowymi i międzynarodowymi.

Ares z rezerwacjami

Kluczowy będzie nowy moduł rezerwacyjny Ares, który będzie potężniejszy od obecnego. Nie będzie on już wymagał conocnych przerw technicznych (teraz nie można kupić biletu od godz. 0.00 do 0.30). przede wszystkim jednak ułatwi życie pasażerom, gdyż Ares będzie miał praktycznie nieograniczone możliwości automatycznej modyfikacji rezerwacji. Jeśli, np. dojdzie do zmiany w zestawieniu wagonów, to system, automatycznie przelokuje podróżnych na nowe miejsca zgodnie z rozkładem foteli. I powiadomi o tym podróżnych, wysyłając SMS lub maila.

Sami pasażerowie zyskają większą swobodę w dokonywaniu rezerwacji, ich odwoływaniu, czy w sytuacji, gdy będą chcieli dokonać zmian w swoim zamówieniu.

Paweł Duńczewski wyjaśnił, że nowy CSS umożliwi dokonanie zakupu nawet 24 biletów na jednym blankiecie – teraz może być ich tylko sześć.

Możliwe będzie łączenie różnych ulg, nawet z przesiadką. To CSS skomponuje bilet i ofertę dla podróżnych. Teraz maksymalna liczba odcinków podroży to trzy na jednym bilecie, w nowym będzie sześć – dodał Duńczewski.

Ponadto taki grupowy bilet będzie można łatwo modyfikować, gdy ktoś zrezygnuje z wyjazdu. To samo dotyczy ulg, jeśli na bilecie zostanie wpisana niewłaściwa, to będzie można to zmienić i to wyłącznie za dopłatą różnicy w cenie, bez żadnych kar. Jeśli natomiast w trakcie kontroli biletów okaże się, że podróżny ma prawo do wyższego upustu, to ulga zostanie zmieniona, a klient PKP IC otrzyma zwrot nadpłaty.

CSS umożliwi też dokonanie automatycznej dopłaty do 1 klasy, jeśli podróżny ma prawo do ulgi tylko w 2 klasie. Teraz można to zrobić tylko w kasie biletowej. Co więcej, na jednym bilecie będzie można łączyć różne oferty przewoźnika, ulgi i rodzaje miejsc.

Metastacje z  miejscówkami

PKP Intercity obiecuje ponadto swoim klientom, że o wiele elastyczniejsza będzie procedura rezerwacji miejsc w wagonach. Teraz, gdy wolne w pociągu są tylko miejsca dla rowerzystów, to pasażer może zarezerwować taką miejscówkę, ale łącznie z dopłatą za rower. W CSS dopłata za rower nie będzie już obowiązkowa.

Jeszcze większe korzyści dla podróżnych będzie miało wprowadzenie do systemu rezerwacji pojęcia metastacji. Na czym będzie polegać ta modyfikacja? Otóż jeśli podróżny będzie chciał wsiąść do pociągu relacji Gdynia-Kraków na dworcu Warszawa Wschodnia, ale wolne miejsca dopiero będą od Warszawy Centralnej lub Zachodniej, to system sprzeda mu bilet od Warszawy Wschodniej, ale z adnotacją, że miejscówka będzie zarezerwowana od Centralnej lub Zachodniej. Teraz jest to niemożliwe.

Drobne zmiany na początek

Prezes PKP Intercity zapewnia, że przewoźnik stara się wprowadzić pewne zmiany w sprzedaży biletów nie czekając na wdrożenie nowego systemu informatycznego. Przykładem są pociągi Pendolino. Od grudnia ub. roku można wsiadać do pociągów Premium bez biletu – wcześniej była za to kara 700 zł. Trzeba tylko pójść do konduktora, który widzi zajętość miejsc i jak są wolne, to wskaże nam wagon i numer miejsca. Zapłacimy za bilet tyle, ile jest zapisane w taryfie, do której będzie doliczona standardowa opłata manipulacyjna w wysokości 20 zł.

PKP IC przyjmuje cały czas uwagi i sugestie pasażerów odnośnie funkcjonalności, jakie chcieliby widzieć w CSS. Można je zgłaszać przez stronę internetową przewoźnika.

Podobne artykuły