Urząd Transportu Kolejowego opublikował informację na temat rodzajów kolejowych przewozów pasażerskich w I kwartale 2025 roku. Minimalnie wzrósł w tym czasie udział przewozów komercyjnych kosztem publicznych.
Jak pasażerowie korzystają z kolei. W okresie styczeń-marzec br. z kolejowych przewozów o charakterze usług publicznych skorzystało 97,9% pasażerów. Klientami przewozów komercyjnych było 2,1% podróżnych. Pasażerowie pociągów okazjonalnych stanowili niewielki odsetek (0,01%).
Charakter przewozów
Liczba pasażerów w I kwartale wzrosła w porównaniu do tego samego okresu w 2024 r. o 6,1% (5,9 mln osób). W relacjach o charakterze usług publicznych (PSC) liczba pasażerów przekroczyła 100 mln, co przełożyło się na wzrost o 6% (5,7 mln osób). Z połączeń komercyjnych skorzystało 2,1 mln podróżnych. W tym przypadku wzrost wyniósł 10,8% (209 tys. osób). W ramach przewozów okazjonalnych pociągi obsłużyły natomiast niemal 10 tys. osób.
Udział przewozów w ramach usług publicznych spadł względem okresu sprzed roku o 0,1 punktu procentowego – do 97,9%. Udział przewozów komercyjnych wyniósł 2,1% i zwiększył się o 0,1 punktu procentowego. Przewozy okazjonalne miały udział na poziomie 0,01%.
Praca przewozowa
Praca przewozowa w I kwartale 2025 r. przekroczyła 6,5 mld pasażerokilometrów. To oznacza wzrost rok do roku o 6,9% (419 mln pasażerokilometrów). W przewozach o charakterze usług publicznych praca przewozowa osiągnęła poziom niemal 6 mld pasażerokilometrów. Był to wzrost o 6,3% (353 mln pasażerokilometrów). Dla przewozów komercyjnych praca przewozowa wyniosła 568 mln pasażerokilometrów. Jest to więcej o 13,1% (66 mln pasażerokilometrów) rok do roku. Przewozy w ramach przejazdów okazjonalnych wypracowały 370 tys. pasażerokilometrów – o 52% (398 tys. pasażerokilometrów) mniej niż przed rokiem.
Udział pracy przewozowej wykonanej w ramach przewozów o charakterze usług publicznych wyniósł w I kwartale 91,3%. Oznacza to spadek o 0,5 p.p. w porównaniu do I kwartału 2024 r. Udział pracy przewozowej w przewozach komercyjnych wzrósł do 8,7%, czyli o 0,5 p.p. względem I kwartału 2024 r. Praca przewozowa dla przewozów okazjonalnych to 0,01% udziału w przewozach pasażerskich (zmiana o 0,007 p.p. względem I kwartału 2024 r.).
Kategoria przewozów
Liczba pasażerów, która skorzystała w I kwartale 2025 r. z przewozów wojewódzkich osobowych i aglomeracyjnych, wyniosła 83,3 mln osób i była wyższa o 5,3% (4,2 mln osób) w ujęciu rok do roku.
Największy wzrost dynamiki liczby pasażerów, o 26,1%, wystąpił w kategorii połączeń międzywojewódzkich ekspresowych i intercity (310 tys. osób więcej). W ramach rocznej zmiany rozkładu jazdy PKP Intercity wprowadziło nowe połączenia ekspresowe.
Pociągi Ekspres Intercity Premium zaczęły kursować do Szczecina i Poznania. Znaczące wzrosty odnotowały połączenia międzynarodowe EuroCity i połączenia realizowane w strefie transgranicznej. W przypadku tych pierwszych liczba pasażerów wzrosła o 17,9% (24 tys. podróżnych) – do 159 tys. pasażerów. W przypadku połączeń realizowanych w strefie transgranicznej wzrost wyniósł także 17,9% (13 tys. osób) – do 85 tys. pasażerów. Największy spadek odnotowały przewozy okazjonalne – o 41,6% (6,9 tys. osób).
Od stycznia do marca 2025 r. przewozy wojewódzkie i aglomeracyjne stanowiły 81,3% wszystkich kategorii przewozów. W przypadku połączeń międzywojewódzkich udział ten wyniósł 16,3%, natomiast połączenia międzynarodowe i połączenia w strefie transgranicznej objęły łącznie 2,4% udziału.
Klasy przewozów
Wagonami I klasy w I kwartale 2025 r. podróżowało 1,5 mln pasażerów, co stanowi 1,4% wszystkich podróżnych. Z wagonów klasy II skorzystało 100,8 mln osób, czyli 98,5% wszystkich podróżnych. Miejsca w wagonach sypialnych i wagonach z miejscami do leżenia wykupiło 86,5 tys. osób. Ich udział w przewozach stanowił 0,1%.
Liczba pasażerów w I klasie wzrosła w I kwartale o 10,1% (135 tys. osób) w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. II klasę wybrało o 6,1% pasażerów więcej (5,8 mln osób). Z podróży w wagonach sypialnych i w wagonach z miejscami przeznaczonymi do leżenia skorzystało o 13,5% pasażerów mniej niż przed rokiem (13,6 tys. osób).
Rodzaje biletów
Bilety jednorazowe kupiło 46,2% (47,3 mln) wszystkich podróżnych – 22,6 mln osób (47,7%) kupiło bilety ulgowe, a pozostałe 24,8 mln pasażerów (52,3%) kupiło bilety normalne. Z biletów okresowych skorzystało 44,1% pasażerów (45,2 mln) – 27,4 mln osób (60,6%) wybrało bilety okresowe ulgowe, a pozostałe 17,8 mln pasażerów (39,4%) korzystało z biletów normalnych. Pozostałe bilety stanowiły 9,7% udziału (9,9 mln).
Porównanie z IV kwartałem 2024 roku
W porównaniu z IV kwartałem 2024 r. liczba pasażerów w I kwartale 2025 r. zmniejszyła się o 1,4% (1,5 mln osób). Przewozami o charakterze usług publicznych podróżowało o 1,2% osób mniej (1,2 mln osób). Spadek o 11% nastąpił w przewozach komercyjnych (0,3 mln osób). Pociągami kursującymi w ramach przewozów okazjonalnych jeździło o 8,2% mniej pasażerów niż przed rokiem (0,87 tys. osób).
W I kwartale 2025 r. praca przewozowa spadła wobec IV kwartału 2024 r. o 4,3% (294 mln pasażerokilometrów). W ramach usług PSC spadek pracy przewozowej wyniósł 3,7% (229 mln pasażerokilometrów), a w przewozach komercyjnych o 10,3% (65 mln pasażerokilometrów).
Liczba pasażerów w I kwartale 2025 r. spadła we wszystkich kategoriach przewozów pasażerskich. W jednej kategorii odnotowano niewielki wzrost liczby pasażerów (o 6 tys. osób) – były to połączenia międzynarodowe pospieszne. Na wzrosty w tej kategorii wpływ mogło mieć otwarcie w grudniu zeszłego roku połączenia międzynarodowego Baltic Express relacji Gdynia Główna – Praha hlavní nádraží.
Szczegółowe dane można znaleźć na stronie dane.utk.gov.pl w dziale Rodzaje przewozów pasażerskich.