Strona główna » Wiadomości » Historyczne tramwaje wracają do Poznania

Historyczne tramwaje wracają do Poznania

Redakcja
Fot. MPK Poznań

Już w najbliższą sobotę, 26 kwietnia, na poznańskich ulicach pojawią się historyczne tramwaje MPK Poznań. Stolica Wielkopolski wznawia kursowanie historycznych pojazdów na liniach turystycznych. Tramwaje, a także autobusy, kursują w soboty, niedziele i święta aż do ostatniego weekendu września.

 

Dla MPK Poznań tegoroczny sezon turystyczny jest wyjątkowy z uwagi na jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej. W 1880 roku na regularną linię od Dworca Kolejowego do Starego Rynku wyjechał pierwszy tramwaj konny. Zaś w 1925 roku ruszyła komunikacja autobusowa.

W sezonie 2025 MPK uruchomi turystyczne linie tramwajowe: 0, 20 i H oraz autobusowe 100 i 102. Na ich trasy wyjadą historyczne pojazdy MPK Poznań oraz partnerów spółki. Sezon rozpocznie się 26 kwietnia a zakończy 28 września br.

Linie tramwajowe

Turystyczna linia tramwajowa 0 pojedzie niedziele i święta na trasie od  Biblioteki Uniwersyteckiej do przystanku ul. 27 grudnia – Teatr Polski. Tramwaj wykona pięć kursów, a połączenia obsłużą wagony N+ND, H+S2D.

Natomiast linia tramwajowa 20 zabierze pasażerów w soboty oraz w dni długich weekendów pomiędzy świętami. Tramwaj pojedzie od Biblioteki Uniwersyteckiej do przystanku 27 Grudnia – Teatr Polski, ale nieco inną trasą niż linia 0. Tutaj też będzie pięć kursów dziennie.

Natomiast linia historyczna H będzie uruchamiana w wybrane dni, przy sprzyjających warunkach pogodowych, co około 2 tygodnie. Pojedzie trasą: Biblioteka Uniwersytecka – 27 Grudnia – Fredry – Dąbrowskiego – Kraszewskiego – Zwierzyniecka – Święty Marcin – Al. Marcinkowskiego – 27 Grudnia. Tramwaj wykona dziewięć kursów. Linię H obsłuży skład SN4 + PN3.

Historyczna linia autobusowa 100 obsłuży pasażerów w soboty, niedziele i święta na trasie Poznań Główny – Nowe ZOO. Na linii pojawia się autobusy historyczne, np. Ikarus 260, Ikarus 280, DAF MB 200, Jelcz PR 110. Natomiast na trasie linii 102 (Poznań Główny – Muzeum Broni Pancernej) pojedzie autobus Jelcz 043, tzw. „ogórek”.

Na poznańskich liniach turystycznych obowiązuje taryfa turystyczna Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Bilety sprzeda obsługa konduktorską w tramwaju lub autobusie (płatność gotówką lub kartą płatniczą). Te bilety nie obowiązują na pozostałych liniach organizowanych przez ZTM w Poznaniu, ani w Kolejce Parkowej Maltanka. Szczegółowe informacje na temat linii turystycznych dostępne są również w zakładce Turystyka-Linie turystyczne.

Tramwaj z Krakowa

Na linii turystycznej w Poznaniu będzie kursował także historyczny tramwaj z Krakowa. Chodzi o skład wagonów SN4 i PN3. W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer.

To kontynuacja współpracy przewoźników z Krakowa i Poznania. Kilka lat temu spółki postanowiły wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami i widzimy, że to działa! Historyczny tabor z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych wzbudza ogromne zainteresowanie, a przez to uatrakcyjnia naszą ofertę. W tym roku to dla nas szczególnie ważne, bo obchodzimy jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Z tego względu na poznańskie ulice wróci również wyremontowany siłami MPK autobus Jelcz PR110  – mówi Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań.

Dzięki liniom turystycznym, obsługiwanym historycznymi autobusami i tramwajami, można przekonać się jak przez lata zmieniały się technologie i sprawdzić jak niegdyś przemieszczano się po Poznaniu: dla jednych to wspomnienie dzieciństwa, dla innych natomiast możliwość zobaczenia zabytku techniki w ruchu. Są one również sposobem na zwiedzanie miasta i przemieszczanie się pomiędzy różnymi atrakcyjnymi lokalizacjami.

Wagony typu SN4 powstały w 1910 r. w Ammendorf dla komunikacji w Eberswalde. W 1941 r. trafiły do Krakowa, gdzie były eksploatowane do lat 50-tych. Z uwagi na małe rozmiary szybko wycofano je z ruchu liniowego i użytkowano jako wagony techniczne. Tramwaj SN4 miłośnicy komunikacji odnaleźli w latach 80-tych. Z czasem tramwaj odnowiono, przywracając mu dawny wygląd, kolorystykę, wyposażenie i przeznaczenie.

Z kolei przyczepa tramwajowa PN3 to wagon z 1909 r., który trafił do Krajkowa także w 1941 roku. Tego typu wagony również były użytkowane do końca lat 50. XX wieku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy elementy placów zabaw.  Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

Wagony z Krakowa będą kursować przede wszystkim na linii H. Natomiast skład dotychczas dedykowany do obsługi tej linii, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz wagonu doczepnego WD produkcji Carl Weyer będzie w sezonie 2025 kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej – mówi Łukasz Bandosz, prezes Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

 

Podobne artykuły