Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapewnia, że nie ma zagrożenia dla inwestycji infrastrukturalnych dotowanych przez Fundusz Spójności. Jest to tymczasem jedno z głównych źródeł unijnego finansowania projektów kolejowych.
Dariusz Klimczak był pytany o perspektywy Funduszu Spójności podczas dzisiejszego „Poranka w TVP Info”. Minister odniósł się do informacji podawanych w mediach w Polsce i innych państwach, że Komisja Europejska obetnie – i to znacznie – budżet FS. Te pieniądze będą zaś przekierowane na programy związane z obronnością (głównie zakupy broni). W ten sposób UE będzie miała wiele miliardów dodatkowych środków na militarną ochronę przed zagrożeniem rosyjskim.
Wartość programu obronnego wynosi 860 mld (według obecnych projektów). Co prawda pod tą kwotą kryją się głównie pożyczki, kredyty i obligacje, ale część środków ma pochodzić z „oszczędności” na innych unijnych działaniach. I stąd pojawił się projekt obcięcia budżetu Funduszu Spójności, który należy do programów UE o najwyższym finansowaniu. Gdyby tak się stało, wiele inwestycji byłoby wstrzymanych. Przy czym taka sytuacja dotknęłaby bardziej polską kolei niż sektor drogowy. I uderzyła potężnie w całą branżę budownictwa kolejowego, producentów taboru, przewoźników.
Dariusz Klimczak rozwiał jednak obawy – także kolejarzy – i stwierdził, że nie dojdzie do przekierowania pieniędzy z FS na fundusz zbrojeniowy. Powiedział, że ten drugi otrzyma wyłącznie dodatkowe środki
Nie ma mowy o przesuwaniu pieniędzy z dotychczas zaplanowanych inwestycji na projekty służące wyłącznie celom wojskowym. Wręcz przeciwnie – to właśnie dodatkowe fundusze przeznaczone na obronność mają wspierać rozwój infrastruktury podwójnego zastosowania – powiedział minister Dariusz Klimczak.
Szef resortu infrastruktury dodał, że sprawy obronności są mocno powiązane z transportem, infrastrukturą komunikacyjną. Dlatego zabieranie pieniędzy z kolei i dróg na wojsko jest niezasadne. Dariusz Klimczak poinformował, że w przyszłym tygodniu będzie przewodniczył posiedzeniu unijnej Rady Ministrów ds. Transportu. I dwa punkty obrad ministrowie poświęcą bezpieczeństwu infrastruktury podwójnego zastosowania oraz sprawom cyberbezpieczeństwa.