Pendolino PKP Intercity posiada już homologację na eksploatację w Niemczech i Czechach. Zgodnie z umową pozostała jeszcze Austria.
PKP Intercity podpisując w 2011 roku umowę na zakup ED250, zlecił również Alstomowi konieczność otrzymania homologacji dla dostarczonych pojazdów, tak aby Pendolino mogło być eksploatowane w Niemczech, Czechach i Austrii. Zgodnie z umową proces homologacyjny miał zostać zakończony w ciągu pięciu lat od dostawy ostatniego pojazdu, czyli na wiosnę 2020 roku.
Sprawa się jednak przeciąga, bo tak jak informowaliśmy – Alstom tydzień temu otrzymał homologację w Niemczech, a w maju br. od czeskiego urzędu.
Potwierdzamy, że Alstom poinformował PKP Intercity o uzyskaniu dokumentów dopuszczających pojazdy serii ED250 na niemieckiej sieci kolejowej w dniu 15 grudnia br. oraz na czeskiej sieci kolejowej w dniu 23 maja br. – poinformowała 'NaKolei.pl’ Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity.
W takim przypadku Alstomowi pozostaje pozyskanie homologacji w Austrii, co cały czas ma się procesować.
Aktualnie Alstom jest jeszcze w trakcie realizacji czynności homologacyjnych i uzyskania zezwolenia dla obszaru Austrii – dodaje M. Ziemska.
Mimo, że Pendolino jest już homologowane w dwóch państwach, a prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości nawet i trzech, to i tak póki co ED250 raczej nie będzie opuszczać granicy naszego państwa. Przypomnijmy, że do 2025 roku obowiązuje umowa o dofinansowanie projektu, w treści której określa się na jakich trasach mają być eksploatowane pojazdy, które zostały nabyte dzięki środkom z UE. To samo tyczy się innych projektów taborowych, w tym Flirtów i Dartów, gdzie np. pojazd Pesy Bydgoszcz nie mógł obsługiwać trasy do Bydgoszczy – więcej informacji. Jednakże Centrum Unijnych Projektów Transportowych może podejmować decyzje o wykorzystaniu pojazdów na innych szlakach, tak było chociażby w wyjątkowej sytuacji, kiedy modernizacja LK nr 285 przedłużyła się i pozwolono na skierowanie hybrydowych Impulsów do obsługi linii do Jelcza.
CUPT wydał również pozytywną decyzję, aby w 2017 roku kiedy przez dwa tygodnie było zaplanowane zamknięcie jednotorowego odcinka LK nr 61, tym samym niektóre pociągi Warszawa – Wrocław były kierowane przez stację Łódź Widzew, na której mógł odbywać się postój.
Są to jednak niewielkie zmiany, w porównaniu do ewentualnego uruchomienia połączeń międzynarodowych z obsługą ED250. Raczej przełomu powinniśmy spodziewać się najwcześniej w 2025 roku, kiedy wygaśnie umowa z CUPT, tymczasem jak zapewnia nas PKP Intercity w 2023 roku ED250 nie opuści granic państwa – no chyba, że w celu przeprowadzenia kolejnych jazd w celu otrzymania homologacji w Austrii.