Dwa konsorcja złożyły oferty w przetargu na wykonawcy prac przygotowawczych dla budowy nowej linii „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz.
PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały, że konsorcjum, któremu lideruje AECOM Polska, zaproponowało za swoje usługi ponad 208,5 mln zł brutto. Natomiast oferta konkurencyjnego konsorcjum z liderem Egis Rail opiewa na 221,4 mln zł brutto. Obie propozycje mieszczą się w budżecie zamawiającego, który wynosi prawie 251,7 mln zł brutto.
Realizacja prac przygotowawczych planowana jest w latach 2018 – 2021 i obejmują one opracowanie projektu budowy linii kolejowych na trasie Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją istniejącej linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Chodzi o projekt nie tylko samej budowy, ale i wykupu gruntów.
W skład tej dokumentacji wchodzi też koncepcja programowo-przestrzenna, projekty budowlane i wykonawcze, oraz decyzje administracyjne niezbędne do przeprowadzenia prac budowlanych. Po otrzymaniu kompletu dokumentów, PKP PLK będzie mogła ogłosić przetarg na budowę nowej trasy kolejowej w II i III etapie, czyli w latach 2020-24 i 2020-26.
Linia Chabówka – Nowy Sącz ma 75 km i zostanie zmodernizowana i dostosowana do prędkości pociągów 120 km/h. Powstanie tu także ponadkilometrowa estakada oraz dwa tunele o łącznej długości prawie 6 km.
Natomiast w II i III etapie zostanie wybudowana 58-km linia Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna. Pociągi pasażerskie na tej linii będą rozwijać prędkość do 160 km/h. Dzięki budowie i przebudowie tej linii będzie można znacznie szybciej podróżować między Krakowem i Zakopanem – nawet poniżej 2 godzin.
Ponadto trasa z Podłęża będzie elementem korytarza transportowego Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Wartość przedsięwzięcia „Podłęże – Piekiełko” wraz z modernizacją linii Chabówka – Nowy Sącz szacuje się na ponad 7 miliardów złotych.