Eksperci Nasi eksperci Nasi eksperci w mediach Przewozy pasażerskie

Dlaczego pociągi się spóźniają?

Dlaczego pociągi się spóźniają? Fot. KZŁ Bydgoszcz

Dlaczego pociągi nie przyjeżdżają na czas? Co powoduje opóźnienia? Na takie pytania odpowiadali Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO S.A. oraz Paweł Skoczowski, ekspert Klastra “Luxtorpeda 2.0.”.

Do dzisiaj wspomina się dawne czasach kiedy to “ustawiano zegarek według przejazdu pociągu”. Nie będziemy teraz wnikać ile w tym jest prawdy, a skupimy się na czasach teraźniejszych, w których punktualność pociągów wynosi około 92 %. Pasażerowie czasem zadają sobie pytanie “dlaczego pociągi się spóźniają?”. Próbę znalezienia na nie odpowiedzi podjęli Prezes PKP Cargo S.A., Czesław Warsewicz oraz Paweł Skoczowski, ekspert Klastra “Luxtorpeda 2.0.” podczas rozmowy w telewizyjnym programie wPolsce.pl.

 

92% punktualności pociągów to całkiem dobry wynik

Według statystyk prowadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego punktualność przewozów pasażerskich w 3 kwartale ubiegłego roku wyniosła dokładnie 92,21%. Według Czesława Warsewicza to przyzwoita statystyka. Ale nie na tyle dobra, żeby popadać w zachwyt. Na szczęście wiele czynników powoduje to, że wynik ten będzie poprawiony.

Realizacja programów inwestycyjnych

W Polsce od 2015 roku realizowany jest program inwestycyjny – Krajowy Program Kolejowy – o wartości 75 mld zł, w ramach którego zmodernizowanych ma zostać łącznie około 50% linii kolejowych. Na trasach oddanych już do użytku prędkość przejazdów zwiększyła się. To wszystko zmierza do tego, że po zakończeniu prowadzonych inwestycji, które aktualnie powodują utrudnienia, kolej będzie szybsza i bardziej przewidywalna.

Od kilku lat ta prędkość poprawia się. My musimy te pieniądze wykorzystać, jeśli chcemy mieć jeszcze lepszą ofertę. Biorąc pod uwagę tak duży program inwestycyjny punktualność jest zdecydowanie dobra – powiedział Czesław Warsewicz, Prezes PKP CARGO S.A.

Zakończenie inwestycji założonych w Krajowym Programie Kolejowym (2015-2023) z pewnością zwiększy punktualność transportu kolejowego. Konkurencyjność kolei będzie miażdżąca, przede wszystkim ze względu na czas dojazdu oraz komfort jazdy. Już teraz PKP PLK testują kursowanie pociągów z prędkością 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk. To przełomowy przejazd nadzorowany systemem ERTMS/ETCS poziomu 2. Więcej w artykule: PLK testowały jazdę 200 km/h na trasie Warszawa – Gdańsk

Prowadzone są również inwestycje realizowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, o których przypomniał Paweł Skoczowski, ekspert Klastra “Luxtorpeda 2.0.”:

Inwestycje realizowane z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia,  gdzie jedna oś tego programu dotyczy transportu oraz gruntownej modernizacji linii kolejowych, których zakończenie skutkuje tym, że miasta takie jak Lublin czy Rzeszów będą lepiej skomunikowane w sieci regionalnej.

W sposób naturalny, po zakończeniu tych inwestycji, sytuacja będzie o wiele lepsza. Jeżeli poradziliśmy sobie w tak trudnym momencie tych inwestycji to myślę, że punktualność jeszcze wzrośnie i trzeba o nią dbać – dodał Prezes Warsewicz.

Opóźnienia nie tylko w Polsce

Opóźnienia pociągów występują nie tylko w Polsce. Problem ten dotyczy również innych państw w Europie. Czesław Warsewicz opowiedział o swoich podróżach m.in. w Niemczech, gdzie opóźnienie pociągu przedłużyło się do godziny, a ostatecznie został odwołany przez przewoźnika. To samo dotyczy Belgii czy Włoch, gdzie opóźnienia po 20 czy 40 minut nie są niczym nadzwyczajnym.

Statystyki pokazują, że polskie pociągi wcale nie odbiegają od europejskich, jeżeli chodzi o opóźnienia – stwierdził Prezes Czesław Warsewicz.

Sytuacje nadzwyczajne

Na kolei nieraz zdarzają się sytuacje, których nie da się przewidzieć. Mowa o potrąceniach osób postronnych, tragicznych wypadkach na przejazdach kolejowych czy o desperatach, którzy swój żywot planują zakończyć na torach. Takie zdarzenia uruchamiają szereg procedur, często na miejsce wypadku musi pojawić się prokurator, a to wydłuża czas postoju pociągu.

Z perspektywy pasażera najbardziej dotkliwe i odczuwalne są te przejazdy, podczas których dochodzi do zdarzenia. Spółki kolejowe oferują bilet zintegrowany, co także wpływa na to, że opóźnienie jednego pociągu zatrzymuje kolejny skład, który musi poczekać na pasażerów, chcących na danym węźle kolejowym przesiąść się i kontynuować podróż innym pociągiem –  zauważył Paweł Skoczowski, ekspert Klastra “Luxtorpeda 2.0.”.