Strona główna » Wiadomości » Czech potrafi, a Polak? – przyczynek do dyskusji o kolei w Polsce i w Czechach

Czech potrafi, a Polak? – przyczynek do dyskusji o kolei w Polsce i w Czechach

Tomasz Nakielski
fot. W. Wloch

Pisząc o blaskach i cieniach polskiego kolejnictwa, co jakiś czas zaglądamy na tory za naszą południową granicę, by zobaczyć jak się miewają České Dráhy, czyli Czeskie Koleje. Bardzo często okazuje się, że nasi sąsiedzi bardziej pragmatycznie, przemyślanie i strategicznie podchodzą do wielu aspektów kolejowego życia. W szczególności można tu przywołać kwestie gęstości sieci kolejowej czy strategii taborowej. Niezwykle istotnym elementem są również rozwiązania dotyczące konkurencyjności i polityki finansowania ze Skarbu Państwa.

Jak łatwo można się domyślić, ma to wszystko ma swoje przełożenie nie tylko na kondycję strukturalno-finansową, ale na komfort i cenę usług pasażerskich. Co jakiś czas w publicystyce kolejowej czy w relacjach samych pasażerów słychać pewną nutę, że sporo moglibyśmy się od naszych południowych sąsiadów nauczyć. Pod koniec roku, kiedy dokonuje się pewnych podsumowań oraz projekcji, warto porównać istotne kwestie i sprawdzić czy rzeczywiście tak jest.
Zachęcamy też do zabrania głosu ekspertów, czy nasze spostrzeżenia są trafne i jak możemy skorzystać z doświadczeń i rozwiązań, jakie mają České Dráhy. Może ta prosta analiza stanie się przyczynkiem do głębszej dyskusji

 

1. Punktualność

– ČD wykazują imponującą punktualność, osiągając średnio 98% na czas.
– PKP Intercity osiąga średnio 69,8% punktualności, co pokazuje znaczne pole do poprawy.

 

2. Gęstość Sieci Kolejowej

– Czechy, mimo mniejszej powierzchni kraju, posiadają gęstszą sieć kolejową, co sprzyja łatwiejszemu dostępowi pasażerów do usług kolejowych.
– Polska, choć większa, posiada mniej zelektryfikowanych tras, co wpływa na ograniczenie dostępności połączeń na niektórych obszarach.

 

3. Zakup Taboru

– ČD często wybierają zakup używanego taboru, głównie od niemieckich przewoźników, co obniża koszty utrzymania i pozwala na ekspansję sieci.
– PKP Intercity inwestuje w nowy tabor, co podnosi standardy, ale również zwiększa koszty operacyjne.

 

4. Konkurencja na Rynku

– W Czechach oprócz ČD działają prywatni przewoźnicy jak RegioJet czy Leo Express, co wpływa na konkurencyjne ceny i jakość usług.
– W Polsce PKP Intercity zachowuje niemal monopolistyczną pozycję, co ogranicza dynamikę rynkową i może wpływać na wyższe ceny dla konsumentów.

 

5. Oferty Promocyjne:

– České dráhy wprowadzają promocje umożliwiające nieograniczone podróżowanie w określonym okresie za niską opłatą. – — Polscy przewoźnicy również oferują promocje, lecz często są to ograniczone oferty, które nie dorównują czeskim pod względem atrakcyjności.

 

6. Dotacje Rządowe

– W Czechach, rząd skupia się na wspieraniu konkurencyjności i efektywności.
– W Polsce choćby ostatnie decyzje o zwiększeniu dotacji dla PKP Intercity wywołują obawy o utrzymanie monopolu i mniej efektywny sposób wykorzystania środków publicznych. Pisaliśmy o tym na naszym portalu w artykule „Znaki zapytania wobec ministerialnej decyzji o zwiększeniu dotacji dla PKP Intercity”.

 

Jak widać, nawet taka publicystyczna, podstawowa analiza pokazuje, że pytanie o szukanie inspiracji i przeniesienie rozwiązań z czeskich kolei do polskiego kolejnictwa jest otwarte i zasadne.

Podobne artykuły