W środę (23.03) doszło do problemów ze sprzedażą biletów kolejowych. Jak poinformował włoski przewoźnik Ferrovie dello Stato Italiane był to najprawdopodobniej cyberatak.
W środę 23 marca br. doszło do ataku hakerskiego na włoskiego państwowego operatora kolejowego – Ferrovie dello Stato Italiane (FS). Wykryto włamanie do systemów informatycznych dwóch spółek-córek FS – Trenitalia (odpowiadającej za obsługę pociągów) oraz Rete Ferroviaria Italiana (zarządcę kolei włoskich). W celu dokładnego sprawdzenia systemów i usunięcia usterek, FS zapobiegawczo zawiesiło sprzedaż biletów w swoich kasach i z automatów biletowych na stacjach.
Od rana w sieci komputerowej firm Trenitalia i RFI wykryto elementy, które mogą być powiązane z infekcją cryptolockerem – poinformowało FS w oświadczeniu dla Reuters.
Wiele wskazuje na to, że był to atak tzw. ransomware. Niemniej jednak nie ma informacji o ewentualnych skutkach dla spółki oraz czy wykradziono jakieś dane. Zagraniczne media wskazują na prawdopodobne powiązanie z awarią Alstomu, która nastąpiła kilka dni wcześniej – 17 marca – m.in. w Polsce (Alstom w Polsce w swoim oficjalnym oświadczeniu stwierdził, że nie był to cyberatak). Zaangażowanie rosyjskich hakerów w atak na włoską kolej nie zostało jeszcze wykluczone.
Włoska agencja prasowa Ansa zasugerowała, że cyberatak we Włoszech był przeprowadzony przez rosyjską grupę hakerów. Na pytanie agencji Reuters o to kto stał za atakiem, włoskie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych odmówiło komentarza i nie odpowiedziało na domysły o rosyjskim zaangażowaniu w atak. Nie jest to jednak całkowicie wykluczone biorąc pod uwagę wzmożoną aktywność rosyjskich hakerów w związku z wojną na Ukrainie.
Atak trwał jeszcze kilka dni, co powodowało niedogodności dla pasażerów. Przykładowo system informacji pasażerskiej na stacji Venezia Santa Lucia i Venezia Mestre pokazywał opóźnienia pociągów, mimo że przyjeżdżały one punktualnie. Kasy były zamknięte, system sprzedaży biletów nie działał. To samo tyczy się biletomatów.
Na stacjach w Rzymie pociągi były zapowiadane wyłącznie przez megafony, wyświetlacze nie działały. Tam również kasy biletowe były zamknięte. Podobne utrudnienia miały miejsce w innych regionach Włoch. Oprócz tego zdarzały się również problemy z zakupem biletów online.
Długie przestoje i opóźnienia w ruchu kolejowym we Włoszech
Mimo, że Ferrovie dello Stato Italiane oświadczyło, że sam ruch pociągów nie został przerwany, to wiele firm przewozowych działających we Włoszech skarżyło się na duże opóźnienia. Czeski operator kolejowy Metrans poinformował dzień po ataku (24.03), że wszystkie jego pociągi zostały zatrzymane od popołudnia 23 marca z powodu ataku na systemy informatyczne włoskiej infrastruktury kolejowej. Kilku innych przewoźników również zgłaszało przestoje pociągów oraz opóźnienia.