Infrastruktura Kolej jest dla ludzi Wiadomości

Byliśmy na terenach inwestycji kolejowych w Krakowie w ramach VI Kongresu Rozwoju Transportu [ZDJĘCIA]

Byliśmy na terenach inwestycji kolejowych w Krakowie w ramach VI Kongresu Rozwoju Transportu [ZDJĘCIA] fot. Piotr Gilarski

Tegoroczny, szósty już Kongres Rozwoju Transportu, rozpoczął się od wizyt studyjnych w Krakowie. Były one doskonałą okazją do zobaczenia wybranych inwestycji, realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe na terenie miasta.

Uczestniczy Kongresu mieli zatem okazję zobaczyć powstający przystanek osobowy Kraków Bronowice, budowany wiadukt nad ulicą Grzegórzecką, przystanek osobowy Kraków Zabłocie oraz przystanek osobowy Kraków Podgórze. Wszystkie te obiekty budowane są w ramach szerokiego programu infrastrukturalnego, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe właśnie w Krakowie.

 

Przystanek osobowy Kraków Bronowice

Przystanek osobowy Kraków Bronowice realizowany jest w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30 odcinek Zabrze – Katowice – Kraków etap II, współfinansowanego ze środków unijnych. W miejscu, które odwiedzili uczestnicy Kongresu powstaje nowy obiekt, który służyć ma przede wszystkim okolicznym mieszkańcom, korzystającym z pociągów w ramach ruchu aglomeracyjnego – poinformowała Ewa Małecka-Miłoń, kierownik kontraktu. Dzięki swojej lokalizacji będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego dla pasażerów jadących od strony Katowic do i z lotniska Balice, bez konieczności dojeżdżania do stacji Kraków Główny.

Przystanek Kraków Bronowice będzie wyposażony w dwa perony. Linia kolejowa nr 133 Kraków – Katowice, przy której został zlokalizowany, zostanie natomiast przystosowana do prędkości 160 km/h. Łatwa przesiadka do pociągów lotniskowych stanie się możliwa dzięki wybudowaniu dwóch peronów na linii 118, łączącej Kraków Główny z Balicami. Obie linie zostaną połączone przejściem podziemnym o długości około 90 metrów, w którym przewidziano punkty usługowe.

fot. Piotr Gilarski

Dostęp do przystanku zapewni pięć wind oraz schody ruchome. Za torem linii 95 zostanie natomiast wybudowany, we współpracy z miastem Kraków, ciąg pieszo – rowerowy.

Nowy przystanek ma służyć lepszej komunikacji dla okolicznych mieszkańców. Ale nie tylko. Pasażerowie będą mogli przesiąść się do pobliskich tramwajów. Zapewni także dobry dojazd do pobliskiego centrum handlowego oraz giełdy kwiatowej. Co więcej w przyszłości miasto ma wybudować parkingi, które umożliwią stworzenie centrum przesiadkowego z prawdziwego zdarzenia.

Planowane zakończenie inwestycji to wiosna 2020 roku. Pasażerowie skorzystają z nowego przystanku po dopełnieniu wszystkich formalności, prawdopodobnie pod koniec przyszłego roku.

Przedstawiciele PKP PLK zapewniają jednocześnie, że krakowska kolej aglomeracyjna już teraz spełnia swoją rolę, przede wszystkim na linii do Wieliczki i lotniska Balice. Stąd też w pełni uzasadniona jest budowa kolejnych przystanków. Od 2012 roku w aglomeracji stale rośnie liczba pasażerów, głównie z uwagi na dobry czas przejazdu pociągów. Wcześniej podróżni mieli do dyspozycji tylko autobusy, które często stały w korkach. Doskonale widać to na przykładzie linii lotniskowej, z której korzystają nie tylko klienci, ale także pracownicy MPL.

Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką

Wiadukt nad ulicą Grzegórzecką to jeden z istotnych elementów prac, realizowanych przez PKP PLK na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów. Docelowo powstaną tam cztery tory. Obecnie funkcjonuje jeden, po którym prowadzony jest ruch pociągów. Stąd też budowa wiaduktu postępuje nieco wolniej. To trudna i skomplikowana operacja.

Pierwotnie na nasypie kolejowym były dwa tory. Teraz będzie ich dwa razy więcej. Ruch kolejowy odbywa się po jednej estakadzie od lipca 2019 roku. Docelowo powstaną jeszcze trzy. Co więcej w ramach inwestycji konieczne były konsultacje z konserwatorem zabytków, dotyczące zabytkowego obiektu. Został do niego dobudowany kolejny obiekt, o podobnym charakterze. Zachowana zostanie także zabytkowa elewacja. Estakada, w środku miasta, ma prawie kilometr długości.

fot. Piotr Gilarski

Po prawie 200 latach znika natomiast nasyp, który dzielił Kraków na dwie części. Planowane są dalsze prace, które umożliwią wprowadzenie ciekawych rozwiązać dla mieszkańców – pieszych czy rowerzystów. Przy estakadzie powstaje więc nowy przystanek, który umożliwi przesiadkę na tramwaje i autobusy. Obsługiwać będzie tylko ruch aglomeracyjny.

Ciekawym rozwiązaniem jest separacja ruchu. Ten dalekobieżny odbywać się będzie po dwóch torach środkowych, aglomeracyjny zaś po skrajnych. Wiąże się to z konstrukcją peronów, które zostaną zlokalizowane na skrajnych estakadach. Do torów dalekobieżnych nie będzie więc dostępu z peronów. Inwestycja, dzięki zastosowanym rozwiązaniom, poprawi znaczącą przepustowość linii kolejowej.

fot. Piotr Gilarski
Przystanki Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze

To dwa nowe przystanki, które zostały już oddane przez wykonawców. Zapewniają nowy standard dla pasażerów. Ale nie tylko. Ekrany akustyczne to także ukłon w kierunku okolicznych mieszkańców. Podróżni natomiast również odczują poprawę jakości ich obsługi – mają do dyspozycji m.in. automaty biletowe i schody ruchome.

Przystanki zostały wykonane w ramach budowy łącznicy. Inwestycja o wartości ponad 200 mln zł poprawia i skraca czas przejazdu m.in. do Zakopanego czy Oświęcimia. Dzięki niej nie ma już konieczności zmiany czoła pociągu na stacji Kraków Płaszów, co dotychczas zajmowało od 10 do nawet 30 minut. Realizacja kolejnych zadań była możliwa dzięki dofinansowaniu unijnemu.

Przystanek Kraków Zabłocie to dwa perony dwukrawędziowe. Dzięki temu będzie możliwa obsługa ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Ten ostatni prowadzić można w kierunku Warszawy, Rzeszowa, Tarnowa czy Katowic.

fot. Piotr Gilarski

W okolicy powstaje dużo nowych budynków mieszkalnych i biurowych, stąd też zapewniony zostanie dobry dojazd. Możliwe będą także przesiadki na linie tramwajowe, do których pasażerowie będą mogli dojść przejściem podziemnym.

Co więcej nowe technologie, nowa infrastruktura i nowy tabor to znaczne obniżenie hałasu. Ma to istotne znacznie z punktu widzenia okolicznych mieszkańców.

fot. Piotr Gilarski

Przystanek Kraków Krzemionki został natomiast podwieszony pomiędzy budowanymi estakadami łącznicy. Bezpośrednio z przystanku – za pośrednictwem schodów lub windy – będzie można dostać się do tramwaju. Pojawiło się także swoiste półpiętro, dzięki któremu w przyszłości możliwe będzie połączenie go z dworcem autobusowym.

fot. Piotr Gilarski

Obserwacja realizowanych przez PKP PLK inwestycji prowadzi do wniosku, że w Krakowi naprawdę dzieje się! Nowopowstające obiekty zapewnią nową jakość obsługi mieszkańców. Kolej zaś może znacząco skrócić czas przejazdu do pracy, szkoły czy miejsca zamieszkania. Przekonali się o tym uczestniczy VI Kongresu Rozwoju Transportu, którzy osobiście mogli poczuć jak duże korki można napotkać na krakowskich ulicach…

Uczestnicy wizyty studyjnej, fot. Piotr Gilarski