Ekonomia i rynek Wiadomości

Bittel: “W ostatnich dniach udało się domknąć kwestie związane z ucieczką z kontraktów przez Astaldi”

Bittel: “W ostatnich dniach udało się domknąć kwestie związane z ucieczką z kontraktów przez Astaldi” Fot. NaKolei.pl

W ostatnich dniach udało się domknąć kwestie związane z ucieczką z kontraktów przez Astaldi. Firma realizowała bardzo istotne z naszego punktu widzenia przedsięwzięcie związane z modernizacją linii nr 7 w okolicy Leszna- powiedział podczas XI Europejskiego Kongresu Ekonomicznego w Katowicach  Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Bittel przypomniał w rozmowie z wnp.pl, że takie decyzje, jakie zostały podjęte przez kierownictwo Astaldi skutkowały tym, że w trybach ekstraordynaryjnych w dość krótkim czasie, bo od 28 września, ta firma zeszła z budowy.

Można powiedzieć w zeszłym tygodniu zamknęliśmy temat związany z powrotem na prace związane z realizacja tych inwestycji. I teraz liczymy na to, że firmy, które te postępowania wygrały zrealizują prace w założonym czasie- powiedział Bittel.

Wiceminister poinformował, że w ramach bieżących działań ministerstwo ma pełen przegląd sytuacji związanej z realizacją poszczególnych kontraktów.

I wiemy, że są rozmaite problemy wynikające z samej natury procesu inwestycyjnego, ale też z sytuacji ekonomicznej poszczególnych podmiotów i sytuacji rynkowej. Obserwujemy z pewnym zaniepokojeniem tę sytuacje, niemniej jednak na ten moment ona jest w miarę stabilna, prace postępują. Nie zawsze w takim tempie, w jakim byśmy oczekiwali, niemniej programy inwestycyjne są realizowane- dodał Bittel.

Wiceminister pytany był, czy istnieje niebezpieczeństwo, że 70 mld zł, jakie przeznaczone jest na inwestycje kolejowe, nie zostanie wydane w całości.

Niebezpieczeństwo występuje cały czas, a naszym zadaniem jest zarządzać ryzykiem związanym z realizacją kontraktów w taki sposób, aby te pieniądze, które są przeznaczone na infrastrukturę, na nią trafiły. I z całą pewnością jest tak, że potrzebujemy jeszcze dodatkowych środków, żeby realizować w pełni program inwestycyjny- stwierdził wiceminister.

Andrzej Bittel podkreślił, że tutaj nie sposób nie wrócić do sposobu przygotowania części inwestycji kolejowych, która powoduje, że po przeanalizowaniu aspektów technicznych trzeba zwiększać zakresy rzeczowe tak, aby te inwestycje były sensowne.

Tego typu doświadczenie mamy z inwestycjami portowymi, gdzie oprócz tego, że  wzrosły ceny, to jeszcze na dodatek musieliśmy poprawić zakres tych inwestycji tak, aby one mogły rzeczywiście służyć swojemu celowi, czyli dobrej obsłudze kolejowej portów. Jestem pewien, że pieniądze na infrastrukturę na nią trafią i nie będzie sytuacji, w której będziemy musieli przesuwać je na inne cele. W mojej ocenie na dzień dzisiejszy nie ma takiego zagrożenia, chociaż tutaj doza ostrożności jest niezbędna- wskazał Bittel.