Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » Barcelona otwiera nowy odcinek tramwajowy bez sieci trakcyjnej. Innowacyjna technologia Alstom

Barcelona otwiera nowy odcinek tramwajowy bez sieci trakcyjnej. Innowacyjna technologia Alstom

Redakcja
fot. Alstom

W Barcelonie oddano do użytku nowe, dwukilometrowe przedłużenie linii tramwajowej, które działa na innowacyjnej technologii Alstom – APS – umożliwiającej zasilanie bez potrzeby stosowania sieci trakcyjnej. Dzięki nowemu odcinkowi, który może przewieźć dodatkowe 24 tysiące pasażerów dziennie, planowane jest zmniejszenie natężenia ruchu samochodowego w centrum miasta o około 2 tysiące pojazdów. Inwestycja ta jest częścią strategii Barcelony mającej na celu promowanie ekologicznej mobilności i rozwój przestrzeni miejskich zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Nowo otwarty odcinek to część większego projektu, którego celem jest połączenie dwóch istniejących sieci tramwajowych Barcelony – Trambaix i Trambesòs. Cała planowana trasa, obejmująca 3,9 km i sześć nowych przystanków, znacząco poprawi mobilność w mieście, integrując tramwaj z innymi środkami transportu publicznego, takimi jak metro i koleje podmiejskie. Projekt przyczyni się do redukcji emisji poprzez przeniesienie części ruchu samochodowego na transport publiczny oraz promuje zmiany miejskie, w tym tworzenie nowych ścieżek rowerowych, terenów zielonych i rozległych przestrzeni pieszych.

Technologia APS – tramwaje bez sieci trakcyjnej

Alstom odpowiadał za projekt i wdrożenie nowoczesnego naziemnego systemu zasilania APS, który eliminuje konieczność instalacji klasycznych linii napowietrznych. System ten działa dzięki tzw. trzeciej szynie zainstalowanej na poziomie toru, która zasila tramwaj w sposób dynamiczny, włączając się i wyłączając automatycznie, eliminując ryzyko dla pieszych i innych użytkowników drogi. To pierwsza implementacja technologii APS w Hiszpanii, która ma znaczący wpływ na integrację nowego systemu tramwajowego z przestrzenią miejską, zwłaszcza w historycznych częściach Barcelony.

Nowoczesna technologia APS jest wykorzystywana już w 11 miastach na całym świecie, m.in. w Rio de Janeiro, Stambule, Dubaju i Sydney, gdzie łącznie funkcjonuje na 150 km torów. System ten pozwala tramwajom poruszać się bez sieci trakcyjnej, oferując bezpieczne i niezawodne rozwiązanie energetyczne niezależne od warunków pogodowych czy innych zakłóceń.

Inwestycja Alstom w Hiszpanii

Alstom, globalny lider technologii transportu kolejowego, posiada szerokie zaplecze produkcyjne i badawcze w Hiszpanii. Zatrudniając ponad 3200 osób, firma produkuje różne rodzaje taboru kolejowego w Barcelonie oraz prowadzi fabrykę układów napędowych w Kraju Basków. Alstom obsługuje również centra innowacji technologicznych w Madrycie, specjalizując się w projektach związanych z bezpieczeństwem, konserwacją i cyfrową mobilnością. Warto podkreślić, że co trzeci pociąg kursujący w Hiszpanii został wyprodukowany przez Alstom.

Zrównoważona mobilność dla miast

Technologia APS firmy Alstom pozwala na funkcjonowanie tramwajów bez klasycznej sieci trakcyjnej, co szczególnie ważne w miastach z dziedzictwem historycznym. System ten, podobny do technologii zasilania metra, dostarcza prąd za pomocą specjalnych, krótkich odcinków szyny zamontowanych na poziomie toru, które automatycznie aktywują się, gdy przejeżdża nad nimi tramwaj. Dzięki swojej elastyczności APS może być z łatwością rozszerzany na nowe odcinki sieci, a jego wersje są dostosowane zarówno do warunków umiarkowanych, jak i tropikalnych, wytrzymując temperatury nawet do 55°C.

 

Podobne artykuły