Dzisiaj weszła w życie nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 15 kwietnia br., która zmienia zasady używania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Także dzisiaj z wybranych przejazdów kolejowo-drogowych znikną wskaźniki W6b. Dla wielu mieszkańców to długo oczekiwana zmiana – oznacza mniej hałasu w otoczeniu torów i spokojniejsze noce w pobliżu linii kolejowych.
Z wybranych lokalizacji krajobrazu kolejowego znikną wskaźniki W6b. Przypominają one maszynistom o obowiązku podawania sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przed przejazdami kolejowo-drogowymi. Ten charakterystyczny dźwięk ostrzegawczy był dotąd obowiązkowy nawet tam, gdzie bezpieczeństwo zapewniały nowoczesne urządzenia. Działają one niezależnie od pory dnia czy nocy. Głośne sygnały lokomotyw wywoływały liczne interwencje i skargi.
Ministerstwo zmieniło prawo, a ta realna zmiana poprawi komfort życia osób mieszkających w pobliżu linii kolejowych – szczególnie tam, gdzie linia biegnie przez tereny silnie zurbanizowane.
Gdzie znikają wskaźniki?
Zmiany obejmą duże miasta, takie jak: Wrocław (ul. Pawia, ul. Przystankowa, ul. Działdowska), Katowice (ul. Tunelowa, ul. Jankego, ul. Słonecznikowa) oraz Bydgoszcz (ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka). Ale i mniejsze miejscowości. Wśród nich znajdują się m.in. Iława, Czerwionka-Leszczyny oraz Ełk i Augustów. Wskaźniki W6b znikną również z lokalizacji wiejskich, takich jak: Drzewce Kolonia, Stasin Polny (Lubelskie) czy Rykoszyn oraz Bartków (Świętokrzyskie)
Wskazane miejsca wytypowały PKP Polskie Linie Kolejowe w odpowiedzi na sygnały od społeczności lokalnych, które od lat zgłaszały uciążliwość sygnału „Baczność” w swoim otoczeniu. W następnych etapach planuje się kolejne usunięcia powyższych wskaźników z uwzględnieniem lokalnych uwarunkowań i dalszych analiz.
Mniej hałasu, ten sam poziom bezpieczeństwa
Sygnał Rp1 „Baczność” nadal obowiązuje przed przejazdami, które nie mają aktywnych systemów zabezpieczeń – czyli przed:
- przejazdami kategorii D,
- przejazdami obsługiwanymi ręcznie (np. przez pracownika kolei kierującego ruchem na przejeździe),
- skrzyżowania torów z drogami wewnętrznymi,
- miejscami, gdzie ruch prowadzony jest bez powiązania z urządzeniami SRK (Sterowania Ruchem Kolejowym).
Maszynista – niezależnie od oznakowania – zawsze może nadać sygnał „Baczność” w razie dostrzeżenia zagrożenia. Z godnie z nowymi przepisami ten sygnał pozostanie na około 50% wszystkich przejazdów w Polsce – wyłącznie tam, gdzie jest to rzeczywiście konieczne.
Wprowadzone zmiany są kolejnym krokiem w stronę kolei nowoczesnej, zrównoważonej i przyjaznej mieszkańcom. To realna odpowiedź na potrzeby otoczenia i przykład tego, jak kolej może funkcjonować odpowiedzialnie w przestrzeni publicznej.