Prawo co dnia Przewozy pasażerskie Tabor Wiadomości

Apel POLREGIO: Województwo Małopolskie narusza zobowiązania umowy i reguły konkurencji

Apel POLREGIO: Województwo Małopolskie narusza zobowiązania umowy i reguły konkurencji fot. NaKolei.pl

Przewozy Regionalne (POLREGIO) apelują, by Województwo Małopolskie przestrzegało zapisy umów zawartych z przewoźnikiem. Negatywne skutki w zachowaniu konkurencyjności Spółki ma przynosić nierównomierne wsparcie przewoźnika względem pomocy Kolejom Małopolskim.

Jak podaje POLREGIO, sejmik Województwa Małopolskiego planuje podjąć uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na wniesienie do spółki Koleje Małopolskie wkładu pieniężnego oraz wkładu niepieniężnego (aportu) pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 50 mln zł zakupionych przy współudziale Unii Europejskiej. W ocenie Przewozów Regionalnych podjęcie uchwały poskutkuje dalszym, nieuzasadnionym krzywdzeniem Spółki poprzez niewywiązywanie się Województwa z zawartych umów.

W umowie PSC Województwo Małopolskie zobowiązało się do udostępnienia POLREGIO dwóch sztuk czteroczłonowych ezt spośród nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. A miało to miejsce na początku 2018 roku. W ocenie POLREGIO, działania Województwa Małopolskiego podlega kontroli w odniesieniu do zachowania należytej staranności, o której mowa w art. 355 kc. Spółka zamierza aktywnie działać w ramach egzekwowania zapisów umów i porozumień.

PR przypominają, że od początku obowiązywania rozkładu jazdy 2015/2016, spółka Koleje Małopolskie otrzymywała od Województwa Małopolskiego znacznie większą liczbę taboru kolejowego niż spółka PR. A to w drodze umów użyczenia lub dzierżawy. Zdaniem prezesa PR, Krzysztofa Zgorzelskiego, uchwała, jaką zamierza podjąć Sejmik będzie krzywdząca dla przewoźnika. – W wyniku tego powstanie uzasadniona wątpliwość co do tego, czy udzielana spółce Koleje Małopolskie przez Województwo Małopolskie pomoc finansowa oraz rekompensaty są adekwatne, biorąc pod uwagę liczbę udostępnianego tej spółce taboru w proporcji do realizowanej przez nią pracy eksploatacyjnej. – dodaje.