Uczestnicy XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbywa się w Katowicach, dyskutowali o inwestycjach infrastrukturalnych od Bałtyku po Karpaty, nad współpracą państw Europy Środkowej i Południowej oraz o zrównoważonym rozwoju miast i regionów.
Paneliści opowiadali, jak wygląda współpraca w dziedzinie rozwoju infrastruktury transportowej w Europie Północno-Wschodniej. Debatowali jaka jest rola Rail Baltica w handlu międzynarodowym oraz oczekiwania i priorytety państw bałtyckich wobec Via Baltica i Via Carpatia. Poruszono także temat nowej perspektywy finansowej UE i projektów kolejowych oraz drogowych w regionie wobec postulatu spójności Transeuropejskiej Sieci Transportowej.
Projekty VIA Carpatia i Via Baltica są bardzo ważne dla naszej części Europy. Wszystkie odcinki szlaku Via Baltica istnieją lub są w realizacji. Podpisaliśmy już wszystkie niezbędne umowy. W tym roku wykonawcy rozpoczną prace w terenie- poinformował Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.
Dzięki determinacji polskich europosłów,m.in. Tomasza Poręby, szlak Via Carpatia będzie mógł ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych- dodał Adamczyk.
Zdaniem Jerzego Kwiecińskiego, ministra inwestycji i rozwoju, rządowa recepta na zrównoważony rozwój miast i regionów, to dedykowane, wzajemnie uzupełniające się programy.
Pakiet dla miast średnich, Mosty Dla Regionów, fundusz dróg samorządowych, to tylko wybrane przykłady naszych działań- mówił Kwieciński.
Inwestycje infrastrukturalne są w naszym regionie nadal potrzebne. Efektywna współpraca z sąsiadami pomoże stworzyć spójny system transportowy w całej Unii Europejskiej- dodał minister.
Kwieciński zauważył, że Polska jest przykładem państwa, które doskonale korzysta z Planu Junckera.
Wierzymy, że zapowiadany na przyszłą perspektywę instrument InvestEU będzie równie efektywny- podkreślił Kwieciński.