Debaty Kolej jest dla ludzi Przewozy pasażerskie

Adam Laskowski: PKP Intercity podeszło do pandemii odpowiedzialnie

Adam Laskowski: PKP Intercity podeszło do pandemii odpowiedzialnie Fot. PKP Intercity

PKP Intercity podeszło odpowiedzialnie do wyzwania, jakim jest przewóz pasażerów w czasie epidemii. W debacie (Nie)bezpieczna kolej – czy warto bać się podróży transportem publicznym w czasach pandemii?, zorganizowanej przez portal NaKolei.pl oraz Klaster Luxtorpeda, mówił o tym członek zarządu Adam Laskowski.

Jak podkreślił dla PKP Intercity bardzo ważnym, ale także bardzo trudnym momentem, był przełom marca i kwietnia 2020 r. Spółka wzięła wówczas udział w akcji „Lot do domu”, w ramach której pasażerowie wracający z zagranicy na polskie lotniska, a w szczególności lotnisko w Warszawie, jechali pociągami PKP Intercity dalej, do swoich domów.

Ówczesny stan świadomości zagrożenia był inny niż jest teraz. Zarówno Spółka jak i pasażerowie dopiero zaczynali mierzyć się z pandemią. Rozpoczęta wówczas współpraca z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Infrastruktury trwa do dziś – wskazał Adam Laskowski.

Przede wszystkim odpowiedzialność  

Wzięliśmy na siebie odpowiedzialność za pasażerów i odpowiedzialność za pracowników. Najważniejsze jest przełamanie obaw pasażerów, którzy pytają czy w pociągach PKP Intercity jest bezpiecznie? Jak zatem to zrobić? Przede wszystkim dezynfekcja wszystkich elementów, z których korzystają lub dotykają pasażerowie – mówił Adam Laskowski.

I tak każdy skład po skończonym kursie również podlega dezynfekcji. Wprowadzono 50% zajętości miejsc, a żeby to osiągnąć, co – jak podkreśla przedstawiciel Spółki – nie było prostym zadaniem. Zobowiązano pasażerów do zakupu miejscówki. To na początku wywołało pewne kontrowersje, ale pasażerowie szybko zrozumieli, że jest to działanie podyktowane ich bezpieczeństwem.

Spółce PKP Intercity pozwoliło to na zarządzanie potokami pasażerskimi i optymalne wykorzystanie pociągów – wskazał Adam Laskowski.

W PKP Intercity uznano, że poza zmianami w zakresie czystości i dezynfekcji składów, należy także szczególnie zwrócić uwagę na rozwój kanałów zdalnych w zakresie zakupu biletów. Rozwiązaniem było zwiększenie możliwości sprzedaży biletów on-line. Zmiana rezerwacji jest teraz możliwa na 5 minut przez odjazdem pociągu. Zakup biletu przez internet jest bezpieczniejszy i ekologiczny, dlatego przewoźnik zachęca do tego swoich podróżnych.

Jak podróżować bezpiecznie?

PKP Intercity przygotowało także poradnik bezpiecznego podróżowania. Maseczka, mycie rąk, dystans – od samego początku mówiliśmy, że to podstawa. Od początku dbaliśmy też o maksymalne ograniczenie kontaktu drużyn konduktorskich z pasażerami, kontrola biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu – powiedział Adam Laskowski.

Jesienią 2020 r. zainicjowana została akcja „Bezpieczna kolej”.

Z Polską Izbą Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei przy wsparciu PKP S.A., UTK i Ministerstwa Infrastruktury podjęliśmy inicjatywę, która ma pomóc podróżnym zrozumieć, że kolej jest bezpieczna. Chcieliśmy wspólnie z firmami z rynku transportu kolejowego podjąć działania, które zwiększą bezpieczeństwo w naszych składach, także w ramach programów innowacyjności – mówił Adam Laskowski.

Poprawa oferty przewozowej

Mimo pandemii PKP Intercity poprawiają ofertę przewozową. W nowym rozkładzie jazdy z Warszawy Centralnej  do Gdańska możemy pojechać w 2,5 godz.

Nasze pociągi zatrzymają się na nowych stacjach, jak np. w Płocku. Od 2014 roku nie podnosiliśmy cen biletów, do tej pory staraliśmy się ograniczać koszty, chociażby energii elektrycznej, aby ich nie podwyższać  – mówił Adam Laskowski.

Ale są również pewne niepokoje.

Obawiam się powrotu pewnego trendu odwrotu pasażerów z kolei, jak np. z połączeń Warszawa – Kraków, co może być trudne do odbudowania. Nie obawiam się natomiast połączeń turystycznych. Już wakacje 2020 r. pokazały, że pasażerowie do nas wrócili – wskazał Adam Laskowski.

Podsumowując, działania przewoźnika w walce z pandemią wskazały, że trzeba położyć nacisk na odpowiedzialność przewoźnika wobec pasażerów i samych pracowników. Jeśli będą stosowali się do zaleceń, to wówczas podróż będzie bezpieczna. Warto prowadzić też akcje społeczne, promujące dobre zachowania w podróży.