Przebudowa nowoczesnego zaplecza technicznego w Przemyślu jest największą inwestycją infrastrukturalną PKP Intercity, a jej wartość wynosi 350 mln zł brutto. Do 2030 roku przewoźnik przeznaczy na unowocześnienie swoich zapleczy technicznych i bocznic kolejowych 3,4 mld złotych.
Przewoźnik pokazał postęp prac przy przemyskiej inwestycji. W połowie lipca 2024 roku PKP Intercity podpisało umowę na przebudowę zaplecza technicznego wraz z budową nowoczesnej myjni w Przemyślu, w dzielnicy Bakończyce.
Po roku budowy w Przemyślu zakończyły się już najtrudniejsze prace. Gotowa jest konstrukcja hali dla wagonów i spora część nowych torów. Na koniec sierpnia zaawansowanie robót budowlanych wyniosło ok. 35%. Wykonawca zakończył już rozbiórkę większości istniejących budynków oraz przebudowę istniejącej infrastruktury podziemnej. Ponadto powstały m.in. mury oporowe, które umożliwią kontynuację robót w zakresie budowy docelowego układu drogowego i torowego. A także podziemne zbiorniki m.in. do magazynowania wody deszczowej.
W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. halę obsługowo-naprawczą z całoroczną, ekologiczną myjnią wagonów oraz zaplecze socjalno-techniczne. Będą one miały blisko 80 000 m2. W hali warsztatowej i myjni zakończyły się zasadnicze prace konstrukcyjne. wykonawca kontynuuje prace związane z montażem pokrycia dachowego i wykończeniem elewacji. A także z budową kanałów technicznych i fundamentów pod specjalistyczne urządzenia służące obsłudze taboru kolejowego.
W budynku administracyjno-socjalnym oraz nastawni budowlańcy zakończyli prace fundamentowe. Trwają roboty konstrukcyjne, czyli budowa ścian i stropów obiektów. W budynku stacji prostownikowej robotnicy zakończyli prace murarskie i żelbetowe oraz wykonali pokrycie dachowe. Aktualnie prowadzą roboty wykończeniowe wewnątrz powstających obiektów oraz przygotowania do montażu instalacji.
Za realizację inwestycji odpowiada konsorcjum firm KZN Rail i Wadoma W. Małkowiak, W. Bodziony spółka komandytowa.
Rozbudowa układu torowego i sieci trakcyjnej
Oprócz obiektów technicznych na terenie bocznicy kolejowej powstaną m.in. nastawnia kolejowa, stacja paliw oraz system zabezpieczania podwozi wagonów przed obladzaniem. Ponadto inwestor otrzyma stacjonarne punkty ogrzewania składów, jak również punkty technologiczne zasilania sprężonym powietrzem i energią elektryczną.
Układ torowy bocznicy liczący 29 rozjazdów i 10 torów, a wraz z nim sieć trakcyjna, zostaną przebudowane, aby zwiększyć efektywność jego wykorzystania. W ramach przebudowy bocznicy powstaną też drogi, place manewrowe i parkingi wraz ze skorelowanym układem komunikacji pieszej. Dotychczas ekipa wykonawcy zakończyła realizację torów oraz montaż fundamentów i słupów elektrycznej sieci trakcyjnej. Trwają zaawansowane prace związane z wykonaniem układów torowych oraz sieci trakcyjnej. Należy zwrócić uwagę, że wykonano znaczący zakres prac związanych z budową nowych sieci tj. wodno-kanalizacyjnych, teletechniki, jak również sieci systemów sterowania ruchem kolejowym oraz elektroenergetyki.
Projekt konsekwentnie zmierza w kierunku stworzenia nowoczesnej, w pełni funkcjonalnej bocznicy kolejowej – kompleksowo wyposażonego zaplecza technologicznego, administracyjnego i serwisowego. Wraz z szybkim wzrostem liczby pasażerów podróżujących pociągami PKP Intercity widzimy potrzebę dalszego rozwoju infrastruktury. Tylko przez trzy ostatnie miesiące, w tym i w wakacje, PKP Intercity przewiozło rekordową liczbę 26 mln pasażerów. Jest to o blisko 3 mln więcej niż rok temu. W 2025 roku PKP Intercity zainwestuje w infrastrukturę 292 mln zł, a do 2030 roku przeznaczymy 3,4 mld złotych. W efekcie 19 naszych bocznic i stacji postojowych będzie zmodernizowanych i dostosowanych do obsługi nowoczesnego taboru. Stworzymy atrakcyjne miejsca pracy w wielu regionach Polski. W Przemyślu, po zakończeniu inwestycji, zatrudnionych będzie około 150 osób – mówi Hanna Jażdżyk, członek zarządu PKP Intercity.
Z Przemyśla do…
Po roku budowy w Przemyślu warto zwrócić uwagę, że całość inwestycji prowadzona jest w sposób umożliwiający ciągłą pracę bocznicy kolejowej. Z Przemyśla w krajowych relacjach wyjeżdża lub wjeżdża codziennie 14 par pociągów m.in. do Krakowa, Wrocławia, Poznania, Szczecina, Ustki, Gdyni, Zielonej Góry czy Warszawy.
Z kolei w relacjach międzynarodowych z przemyskiej bocznicy dziennie wyjeżdżają 4 pary pociągów PKP Intercity m.in. do Berlina, Wiednia, Pragi czy Budapesztu. Kolejne połączenia z Przemyśla zostaną wprowadzone od nowego rocznego rozkładu jazdy już w połowie grudnia.
Zaplecze przyjazne środowisku
Inwestycja w Przemyślu obejmuje obszar ponad 7,62 ha. Na terenie technicznej stacji postojowej konsorcjum zbuduje m.in. obiekt hali myjni i hali napraw. Ich łączna powierzchnia użytkowa przekroczy 7800 m², a łączna długość nowo zbudowanych torów sięgnie ponad 6 km.
Jednym z kluczowych elementów powstających w Przemyślu jest nowoczesna, ekologiczna myjnia taboru. Będzie ona obiektem przyjaznym środowisku. Woda używana do mycia taboru w obiegu zamkniętym trafi do oczyszczalni. Co więcej, do mycia taboru przewoźnik wykorzysta wodę deszczową pozyskiwaną w specjalnych zbiornikach.
Na dachu hali napraw zamontuje natomiast panele słoneczne, które pozwolą zasilić obiekty energią z odnawialnych źródeł. Myjnia będzie używana przez cały rok, niezależnie od pogody i warunków zewnętrznych. Mycie obejmie nie tylko pudła pojazdów, ale też podwozia taboru kolejowego. Możliwe będzie także usuwanie graffiti. Po przebudowie zaplecza technicznego poprawią się warunki i komfort pracy obsługi.
Czego mogą spodziewać się pasażerowie?
Podróż pociągiem zaczyna się właśnie na bocznicy kolejowej lub stacji postojowej skąd pociągi wyruszają w swoją podróż. Po zakończeniu prac bocznica kolejowa w Przemyślu odpowiadać będzie najwyższym standardom, co przyczyni się do podwyższenia jakości podróży z PKP Intercity. Rozbudowa układu torowego pozwoli obsłużyć większą liczbę składów i podniesie efektywność przygotowania pociągów do trasy. Nowe zaplecze techniczne przyśpieszy i usprawni czyszczenie oraz obsługę techniczną pociągów, co z kolei podniesie komfort i bezpieczeństwo pasażerów.
Realizowane inwestycji infrastrukturalne
PKP Intercity realizuje program inwestycji infrastrukturalnych. W marcu podpisana została umowa na budowę nowej lokomotywowni na bocznicy kolejowej Warszawa Grochów. 24 lipca podpisana została z kolei umowa na przebudowę hal napraw taboru wraz z modernizacją infrastruktury na terenie bocznicy kolejowej Kraków Prokocim, której wartość wynosi blisko 57,5 mln zł brutto. Pozostałe plany inwestycyjne uwzględniają m.in. rozbudowę bocznic w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie oraz Gdyni. Z kolei w latach 2025-2030 Spółka planuje przeznaczyć blisko 3,4 mld PLN na unowocześnienie zapleczy technicznych i bocznic kolejowych zarządzanych przez PKP Intercity.