Strona główna » Wiadomości » Przewozy pasażerskie » 10 nowych połączeń międzynarodowych może liczyć na wsparcie KE. Do Polski nic nowego nie wjedzie

10 nowych połączeń międzynarodowych może liczyć na wsparcie KE. Do Polski nic nowego nie wjedzie

Redakcja
Pociąg Snälltaget podczas załadunku na statek z Trelleborga do Sassnitz. Fot. Steffen Haase

Komisja Europejska przedstawiła projekty, które mają „wprowadzić nowe usługi kolejowe lub poprawić obecnie istniejące” na międzynarodowych i transgranicznych połączeniach.

W ostatnim dniu stycznia Komisja Europejska ogłosiła, że będzie wspierać 10 pilotażowych projektów uruchomienia nowych połączeń kolejowych. Jak czytamy na stronie KE: ” poprawią one międzynarodowe połączenia kolejowe w całej UE, czyniąc je szybszymi, częstszymi i bardziej przystępnymi cenowo”.

Podczas gdy popyt na ekologiczną mobilność rośnie, potrzebujemy, aby rynek kolejowy reagował znacznie lepiej i znacznie szybciej, zwłaszcza w przypadku długich i transgranicznych podróży. Dlatego Komisja Europejska chce teraz pomóc przedsiębiorstwom kolejowym w tworzeniu nowych międzynarodowych połączeń kolejowych poprzez zniesienie wielu barier dla kolei transgranicznych. Z niecierpliwością czekam na współpracę z sektorem kolejowym, aby te 10 projektów odniosło sukces i aby zainspirować wiele innych osób – powiedziała europejska komisarz ds. transportu Adina Vălean.

Jak czytamy w komunikacie, Komisja Europejska po starannej ocenie wybrała następujące propozycje dotyczące międzynarodowych usług pilotażowych:

  • Nowe połączenie łączące Węgry, Austrię i zachodnią Rumunię, uruchamiane przez stronę węgierską.
  • Sporo projektów ma dotyczyć połączeń przez terytorium Niemiec. do Kopenhagi. Na trasę Sztokholm – Kopenhaga – Berlin ma zostać uruchomione nowe połączenie DB, a także prywatnego Snälltaget. Dodatkowo KE deklaruje wsparcie czeskiego przewoźnika České dráhy w uruchomieniu pociągu Praga – Berlin – Kopenhaga. Na wsparcie w uruchomieniu pociągu do Sztokholmu ma też liczyć Flixtrain, który chciałby jeździć w relacji Lipsk – Berlin – Kopenhaga – Sztokholm
  • Komisja Europejska deklaruje wsparcie w rozpoczęciu działalności firmy Midnight Trains na trasie Paryż – Mediolan – Wenecja.
  • To samo tyczy się uruchomienia pociągu Flixtrain z Monachium do Zurychu
  • KE zapowiedziała również wsparcie uruchomienia pociągu Monachium – Wiedeń – Budapeszt, czyli przedłużenie obecnie istniejącego połączenia WESTbahn.
  • Komisja Europejska deklaruje również wsparcie rozszerzenia połączeń na trasie Amsterdam – Londyn przy współpracy holenderskiego Nederlandse Spoorwegen z Eurostar (operatorem pociągów w Eurotunelu).
  • Na pomoc Komisji Europejskiej ma liczyć także European Sleeper, które chciałoby uruchamiać nocne pociągi Amsterdam – Barcelona.
  • Przy współpracy Ferrovie dello Stato Italiane z Deutsche Bahn miałoby także wystartować nowe połączenia Rzym – Monachium i Mediolan – Monachium.
  • Mowa także o nowym pociągu Lizbona A Coruña oraz Lizbona Madryt uruchamianym przez operatora szybkich pociągów Iryo.
  •  na wsparcie ma liczyć także kataloński operator Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya w uruchomieniu nowej usługi łączącej Katalonie z południem Francji.

Jak można zauważyć, spora część połączeń miałaby być uruchamiana przez prywatnych przewoźników. Wśród projektów znalazł się ten, który byłby realizowany przez European Sleeper,. Przewoźnik od maja br. ma premierowo uruchomić pociąg Berlin – Amsterdam – Bruksela, a od 2024 roku ma zostać rozszerzone połączenie do Pragi – więcej informacji. Wcześniej przewoźnik rozważał także rozszerzenia usługi o Warszawę, ale jednak ostatecznie z pomysłu póki co zrezygnowano.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności