Marszałek województwa warmińsko-mazurskiego podpisał umowę z Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” na zakup zmodernizowanego pociągu EN57.
Umowa stanowi, że trójczłonowy elektryczny zespół trakcyjny musi zostać dostarczony przez ZNTK do października br. Już wiadomo, że pociąg będzie obsługiwał m.in. połączenia Olsztyn-Działdowo-Iława, Olsztyn-Iława-Jabłonowo i Olsztyn-Elbląg.
– Tabor zostanie przekazany w bezpłatne użyczenie naszemu operatorowi, czyli spółce Przewozy Regionalne – poinformowała marszałek Gustaw M. Brzezin. – Wartość zamówienia wynosi blisko 12 mln zł, z czego ponad 8,2 mln zł zostanie sfinansowane ze środków Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020 – wyjaśnił szef samorządu wojewódzkiego.
Modernizacja jest tańsza
To rozwiązanie jest znacznie tańsze niż zakup nowego pociągu, a zmodernizowany skład ma i tak spełniać najważniejsze wymogi dotyczące także nowych pojazdów, takich jak klimatyzacja, gniazdka elektryczne, wygodne fotele, dynamiczna informacja pasażerska, podniesienie poziomu bezpieczeństwa.
Odnowiony EN57 będzie też w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz rodziców z małymi dziećmi. Będzie miał miejsca na stojaki dla rowerów. Zaplanowano również specjalne miejsca na przewóz rowerów. Ogółem w pociągu mają być co najmniej 332 miejsca, w tym minimum 160 siedzących, 170 stojących i 2 miejsca dla osób na wózku inwalidzkim.
Mińskie ZNTK zapewnia, że zamówienie zrealizuje na czas. – Od wielu lat specjalizujemy się w naprawach i modernizacji taboru kolejowego. Zmodernizowane pociągi spełniają wszystkie potrzebne parametry. Mam nadzieję, że będzie to dobry początek dobrej współpracy z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego – stwierdził Krzysztof Adamski, prezes Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.
Urząd marszałkowski poinformował, że będzie to już 14 pociąg kupiony przez samorząd wojewódzki i przekazany w użytkowanie oddziałowi Przewozów Regionalnych w Olsztynie (wcześniej były to 13 autobusów szynowych i dwa elektryczne zespoły trakcyjne: jeden „Elf” wyprodukowany przez Pesę i drugi „Impuls” z Newagu). Wartość dotychczasowych zakupów to 113 mln zł.