Strona główna » Medioteka » Dawniej na kolei » Zielony okaz w Stacji Muzeum. Lokomotywa bezpaleniskowa TKb(b) 10282

Zielony okaz w Stacji Muzeum. Lokomotywa bezpaleniskowa TKb(b) 10282

Redakcja

Lokomotywa bezpaleniskowa TKb(b) 10282 to wcale nie pasożyt w Stacji Muzeum. A w swojej historii nosiła taką właśnie potoczną nazwę przez sposób pobierania pary do napędu…

Przyjemna malatura, wyjątkowy kształt i praca silnika tłokowego w parze z parą. To cechy szczególne pojazdu, jakim jest lokomotywa bezpaleniskowa TKb(b) 10282.

Producentem lokomotywy przebywającej obecnie w zbiorach Stacji Muzeum została wyprodukowana przez Hanomag – Hannoversche Maschinenbau AG, Hannover-Linden dla Schlesisch Textilewerke Methner & Frahne AG. Pojazd ten był oznakowany numerem fabrycznym (10282) oraz rokiem produkcji (1924). Posiada układ osi B oraz był w stanie osiągać prędkość 30 km/h. 

Jak to działa?

Klasyczny silnik tłokowy wykorzystuje parę z ciśnieniowego zbiornika, który pracuje jako cieplny akumulator. Izolowane termicznie naczynie było uzupełnione do połowy wodą, a także doraźnie parą dostarczaną pod ciśnieniem. Para była pobierana ze stacjonarnej kotłowni i pobierana do pracy silnika. Było to bezpieczne i dobre rozwiązanie dla pracy w miejscach zagrożonych pożarem lub wybuchem. Owa lokomotywa bezpaleniskowa funkcjonowała na bocznicach zakładów przemysłowych przede wszystkim w gazowniach, koksowniach i innych zakładach przetwórstwa chemicznego. 

W okresie powojennym był eksploatowany przez Zakłady Lniarskie w Żyrardowie, gdzie zakończył pracę wyrejestrowany z ewidencji Dozoru Technicznego 26.11.1974 r.


Lokomotywę można podziwiać w skansenie Stacji Muzeum. Zachęcamy do śledzenia komunikatów dotyczących zbliżających się wydarzeń w Stacji. W tym roku również będzie się działo! Więcej szczegolów na stronie http://www.stacjamuzeum.pl/pl

 

Podobne artykuły