Rok 2023 przyniósł drastyczny spadek przewiezionej masy towarów przez PKP Cargo. Spadki
są również widoczne u innych przewoźników, co jest odbiciem głębszych problemów
strukturalnych w branży, ale wyniki narodowego przewoźnika są najgorsze biorąc pod uwagę
pozostałe znaczące spółki na rynku.
W roku 2023 polski sektor kolejowego transportu towarowego, a w szczególności PKP Cargo, stanął w obliczu poważnych wyzwań. Dane statystyczne ujawniają, że firma przewiozła tylko 72,6 milionów ton ładunków. Oznacza to, że w 2022 roku przewieziono o 21,8% więcej masy w stosunku do roku ubiegłego – 88,4 mln ton w 2022 r. w porównaniu do 72,6 mln ton w 2023. Jednocześnie spółka odnotowała spadek w udziale w rynku według przewiezionej masy ładunków z 35,44% do 31,35% r/r.
Gorzej niż w pandemii
Wyniki przewozowe z ubiegłego roku są również dużo gorsze nawet niż te, które spółka osiągnęła w 2020 roku, w którym to doszło do zamknięcia gospodarki i zerwania łańcuchów logistycznych w wyniku wybuchu pandemii COVID-19. Spóła PKP Cargo w 2020 przewiozła 81,8 mln ton ładunków, czyli o ponad 11% mniej aniżeli w roku 2023. Ten alarmujący spadek byłby widoczny już w 2022 roku, ale tymczasowy wzrost popytu na przewozy towarów (m. in. paliwa kopalne i sprzęt wojskowy)
związanym z konfliktem na Ukrainie, skutecznie przykrył dramatyczną i ciągle pogarszającą się sytuację narodowego przewoźnika.
Wykres: Masa w mln. ton przewiezionych ładunków przez PKP Cargo w latach 2020-2023.
Wzrost stawek za przewóz towarów, który nastąpił w wyniku wojny na Ukrainie, miał chwilowy pozytywny wpływ na kondycję finansową przewoźników. Jednakże, pomimo tych korzystnych krótkotrwałych czynników, ogólna masa przewiezionych towarów spadła znacząco. Sytuacja ta podkreśla, jak kluczowe jest dla PKP Cargo dostosowanie do zmieniających się warunków rynkowych oraz trendów na nim panujących.
Potrzebne strategiczne zmiany nie tylko w PKP Cargo
W obliczu wyzwań oraz niewystarczających wyników, PKP Cargo stoi przed koniecznością przedefiniowania swojej obecnej działalności handlowej i strategicznej poprzez dostosowanie oferty do zgłaszanych przez rynek potrzeb. Kluczowym elementem oferty rynkowej jest jakość, jaką przewoźnik dostarcza swoim klientom. Jeśli jakość, rozumiana jako czas dostawy czy cena usługi, nie jest konkurencyjna, to spółka ryzykuje utratę kontraktów i udziału w rynku. Analiza danych wskazuje, że spadek przewozów w PKP Cargo jest również częścią szerszego trendu w branży transportu towarowego, co wymaga strategicznego podejścia do całego systemu. Eksperci zwracają uwagę na kilka kluczowych czynników, które mogły przyczynić się do tej sytuacji. Zmiany w globalnym łańcuchu dostaw, spowodowane zarówno konfliktem na Ukrainie, jak i trwającymi skutkami pandemii COVID-19, mogły wpłynąć na zmniejszenie zapotrzebowania na niektóre rodzaje towarów, co bezpośrednio przekłada się na mniejszą ilość przewozów kolejowych. W kontekście tego wyzwania, PKP Cargo musi dostosować swoje strategie do zmieniających się warunków rynkowych, koncentrując się na elastyczności oferty i dostosowywaniu się do nowych trendów. Warto również rozważyć innowacyjne rozwiązania, które mogą zwiększyć atrakcyjność usług przewozowych i zminimalizować negatywne skutki związane z globalnymi zjawiskami. Podsumowując, konieczne jest strategiczne podejście do dostosowania oferty PKP Cargo do bieżących wymagań rynku, uwzględniając zarówno jakość usług, jak i dynamiczne zmiany w globalnych łańcuchach dostaw.