Zakończył pracę powołany przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Zespół ekspertów ds. badania osi zestawów kołowych. Ostatnie posiedzenie odbyło się 11 grudnia 2024 r. Zespół przygotował i podpisał opinię w sprawie badań NDT osi zestawów kołowych w wagonach towarowych.
Osie zestawów kołowych są elementami krytycznymi w odniesieniu do bezpieczeństwa eksploatacji pojazdów kolejowych. Wady tych osi skutkowały przypadkami pęknięć zmęczeniowych w wagonach towarowych. Sposoby wykrywania tych wad przez podmioty rynku kolejowego w Polsce były dotąd mało skuteczne, dlatego Prezes UTK powołał Zespół ekspertów.
Zespół ekspertów miał określić zakres dodatkowych badań osi zestawów kołowych eksploatowanych powyżej 40 lat w wagonach towarowych. Jako cel postawił sobie również określenie minimalnych wymagań w zakresie rodzaju i częstotliwości badań nieniszczących osi zestawów kołowych oraz wskazanie rekomendacji, które pozwolą podmiotom rynku kolejowego na poprawę stanu badań NDT osi w Polsce.
Zespół prowadził prace od czerwca 2024 r. W ich trakcie zgromadził i przeanalizował dostępne materiały, w tym informacje z opracowań naukowych oraz ekspertyz z badania osi, które uległy złamaniu. Powołany przez Prezesa UTK Zespół ekspertów przygotował i podpisał „Opinię w sprawie badań NDT osi w wagonach towarowych”. W opracowanym dokumencie członkowie zespołu odnieśli się do zakresu badań osi starszych, o wieku powyżej 40 lat, ale przede wszystkim wskazali rekomendacje dotyczące rodzaju i częstotliwość badań NDT osi zestawów kołowych w wagonach towarowych. Nie było dotąd żadnych uregulowań związanych z nadzorem nad badaniami nieniszczącymi prowadzonymi podczas czynności utrzymaniowych pojazdów kolejowych. Dlatego Zespół zwrócił uwagę na szereg zagadnień, które przedstawił jako wnioski i rekomendacje.
Adresatami rekomendacji są ECM, podmioty certyfikowane w funkcji utrzymania i dostawcy usług utrzymaniowych. Niektóre rekomendacje kierowane są również do Prezesa UTK, do jednostek prowadzących szkolenia oraz certyfikacje personelu NDT, a nawet do członków komisji kolejowych.