Infrastruktura Kolej na świecie
Partnerzy działu
partner-dzialu-logo-blueocean

Zakończono kluczowy etap w budowie najwyższego mostu kolejowego na świecie

Zakończono kluczowy etap w budowie najwyższego mostu kolejowego na świecie Fot. TT @JAMMULINKS

Indian Railways zakończyło kluczowy etap budowy najwyższego mostu kolejowego na świecie, który powstaje 359 metrów nad korytem rzeki Chenab.

W poniedziałek, 5 kwietnia 2021 roku Indian Railways zakończyły budowę łuku wspierającego najwyższy most kolejowy na świecie, który powstaje w ciągu 326-kilometrowej linii Udhampur – Srinagar – Baramulla. Ten etap został zrealizowany po 17 latach od dnia ogłoszenia pierwszego przetargu na realizację tego projektu.

Budowa mostu, wraz z realizacją prac na linii ma skrócić czas podróży z Dżammu do Srinagar o ponad 6 godzin, do 5 godz. 30 minut. Pociąg przez rekordowo wysoki most ma przejeżdżać z prędkością 100 km/h.

Budowa 1315 metrowego mostu kosztowała Indie nieco ponad 200 mln dolarów. Żywotność 17-przesłowego mostu oszacowano na 120 lat. Według zapowiedzi, most ma zostać oddany do użytku w grudniu 2022 roku. Do tego czasu Indian Railways musi m.in. usunąć liny odciągowe i wypełnić żebra łukowe betonem.

Przypomnijmy, że Indian Railways udzieliło zamówienia na budowę mostu w 2004 r. z 30-miesięcznym terminem realizacji. Przedstawiciele Kolei Indyjskim opóźnienia w budowie tłumaczyli problemami z pozyskiwaniem gruntów, co wiązało się z protestami okolicznych mieszkańców. Swoją “cegiełkę” dołożyła rozprawa w sądzie, która miała zweryfikować rentowność interesu publicznego z budowania tak drogiego mostu, ale także dotyczył bezpieczeństwa ponad 300-metrowej konstrukcji. Przez tyle lat opóźnień, realizacja inwestycji wzrosłą do bagatela 200 mln dolarów (ok. 780 mln złotych).