Strona główna » Wiadomości » Zabytkowy pociąg pojedzie do Szprotawy

Zabytkowy pociąg pojedzie do Szprotawy

Redakcja
Fot. Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu

Już jutro pociąg retro pojedzie z Wrocławia do Szprotawy. Atrakcją dla pasażerów będzie m.in. to, że po raz pierwszy od 15 lat pociąg pasażerski pokona trasę między Głogowem a Szprotawą.

 

Pociąg wyruszy jutro rano z Wrocławia Głównego – godz. 7:37. Po drodze zatrzyma się w Legnicy, Lubinie, Głogowie oraz Niegosławicach. Zaś do Szprotawy dotrze o godz. 11:56. W powrotną drogę skład odjedzie ze Szprotawy o godz. 16:23, by zawitać we Wrocławiu o 20:16.

Ponad czterogodzinny postój w Szprotawie uczestnicy wyjazdu wykorzystają na zwiedzanie Muzeum Ziemi Szprotawskiej. Z uwzględnieniem zwłaszcza historii regionu i jego kolejowych tradycji. Jeżeli dopisze pogoda, to program pobytu obejmie również spacer po urokliwym Starym Mieście. Szprotawa zachowała swój średniowieczny układ urbanistyczny, posiada też zabytki pamiętające czasy, gdy miasto było ważnym ośrodkiem handlowym i wojskowym.

Wyjazd organizuje Klub Miłośników Kolei we Wrocławiu, a z inicjatywą zorganizowania historycznego pociągu wystąpiła sama Szprotawa. Skład poprowadzi zabytkowa lokomotywa spalinowa, która pociągnie także wagony pasażerskie retro, które będą ogrzewane.

Trasa pociągu wiedzie najpierw tzw. Nadodrzanką w kierunku Legnic0y i Głogowa. Ale szczególnym punktem wyprawy będzie przejazd malowniczym, niezelektryfikowanym odcinkiem linii kolejowej nr 14 z Głogowa do Szprotawy. Od kilkunastu lat nie kursują tędy rozkładowe pociągi pasażerskie, a miastu zależy na przywróceniu tego ruchu.

Wraca pociąg pasażerski

Linia nr 14 powstała w XIX wieku jako fragment ważnego połączenia między Dolnym Śląskiem a Wielkopolską i Łodzią. Czyli między ważnymi ośrodkami przemysłowymi. Przez dziesięciolecia była to tętniąca życiem trasa kolejowa, obsługująca zarówno ruch pasażerski, jak i towarowy. Jednak z biegiem lat, wraz ze spadkiem przewozów, ruch pasażerski został wstrzymany, a na torach pozostały tylko pociągi techniczne i towarowe.

Organizatorzy zachęcają do wyjazdu, podkreślają, że trasa prowadzi przez urokliwe, pagórkowate tereny, lasy oraz miejscowości z zachowanymi budynkami dawnych stacji. Z okien wagonów retro będzie można podziwiać mosty, wiadukty i zabytkową infrastrukturę kolejową, która przypomina o złotych czasach kolei w tej części Polski. Wrocławski KSK prowadzi jeszcze sprzedaż biletów pod linkiem: KUP BILET.

Podobne artykuły