O kolejowych inwestycjach, które poprawią jakość transportu w województwie podlaskim, mówili na konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, poseł Krzysztof Truskolaski, wojewoda podlaski Jacek Brzozowski, marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym, wiceprezydent Białegostoku Tomasz Klim i wiceprezes PKP PLK SA Michał Gil. Spotkanie z mediami zorganizowane zostało na zmodernizowanym właśnie dworcu w Białymstoku.
O kolejowych inwestycjach, które poprawią jakość transportu w województwie podlaskim, mówili na konferencji wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, poseł Krzysztof Truskolaski, wojewoda podlaski Jacek Brzozowski, marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym, wiceprezydent Białegostoku Tomasz Klim i wiceprezes PKP PLK SA Michał Gil. Spotkanie z mediami zorganizowane zostało na zmodernizowanym właśnie dworcu w Białymstoku.
Dworzec łączący przeszłość z przyszłością
Bardzo się cieszę się, że została zakończona przebudowa w Białymstoku – mamy bardzo nowoczesny dworzec, ale odwołujący się do jego historii z II połowy XIX wieku, a do tego zyskaliśmy możliwość szybkiego komunikowania się ze stolicą – podkreślał wojewoda Jacek Brzozowski.
Mieszkańcy nareszcie mogą korzystać z nowoczesnego dworca i całej infrastuktury – pięknych peronów, przejść podziemnych, wind, schodów ruchowych. Wszystko to połączone jest z infrastrukturą miejską – tunelem, centrum przesiadkowym i dworcem PKS. Mieszkańcy Białegostoku czekali na to wiele lat – mówił poseł Krzysztof Truskolaski.
Rekordowe zainteresowanie pasażerów
Kilka minut wcześniej na dworzec wjechał pociąg z Warszawy, z którą od kilku miesięcy łączy Podlasie zmodernizowana trasa, pozwalająca na rozwinięcie wysokich prędkości.
180 km z Warszawy przejechaliśmy w 90 minut, pociąg był pełny. Będziemy zwiększać liczbę połączeń w tej relacji. Modernizacja tej linii to część projektu Rail Baltica. Uzyskaliśmy czas przejazdu 90 min, ale następnym etapem będzie podniesienie prędkości do 200/h, by skrócić podróż o kolejne 12-15 minut, Przed nami kolejne etapy, przetarg na odcinek do Ełku – zapowiadał wiceminister Piotr Malepszak, w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za rozwój kolei.
Jak poinformował wiceminister, połączenie Warszawa-Białystok po skróceniu czasu przejazdu zanotowało rekordowy w skali kraju wzrost liczby pasażerów – o 33%, co dało łącznie 1 mln osób korzystających z tej trasy.
Lepsza komunikacja wewnątrz województwa
– Cieszy mnie to, że kursów na trasie Białystok-Warszawa będzie coraz więcej, ale nie zapominamy o innych miejscach, które będą modernizowane, byśmy szybciej poruszali się po całym województwie – podkreślał wojewoda Jacek Brzozowski.
Marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym zapewniał, że samorząd pracuje nad stworzeniem spójnej polityki transportowej i walką z wykluczeniem komunikacyjnym:
– Dostosowaliśmy rozkłady jazdy tak, by pociągi regionalne do Białegostoku dojeżdzały w godzinach szkolnych – aby mieszkańcy mniejszych miejscowości docierali do białostockich szkół i uczelni oraz na pociąg do Warszawy. Przed nami jeszcze wiele inwestycji w regionie: modernizacja połączenia Białystok-Ełk, elektryfikacja trasy Sokółka-Suwałki, remonty dworców w Suwałkach i Łapach, otwarcie linii Hajnówka-Białowieża. Deklaruję pełną otwartość na współpracę z Ministerstwem Infrastruktury – zaznaczał Łukasz Prokorym.
Białystok przybliża kolej mieszkańcom
Wiceprezydent Białegostoku Tomasz Klim, odpowiedzialny w ratuszu za inwestycje, podkreślał, że Miasto Białystok także przygotowuje projekty, które w połączeniu z pracami prowadzonymi na kolei będą owocować poprawą warunków życia i podróżowania mieszkańców:
Białostoczanie zasługują na dobre skomunikowanie z Warszawą i z miejscowościami w całym województwie. Dzięki dobrej współpracy powstało przy dworcu centrum przesiadkowe, pracujemy nad nowymi parkingami; chcemy, by dworzec przy pętli autobusowej na Zielonych Wzgórzach miał nowy wygląd. W rejonie Bacieczek przeprowadzona zostanie modernizacja ulic, by ludzie wygodnie dotarli do kolei.
Co w planach?
Wiceprezes PKP PLK SA Michał Gil zapowiadał – także w odpowiedzi na pytania dziennikarzy – kolejne projekty:
Na liście inwestycji kolejowych jest dworzec w Łapach. Jego budowa będzie możliwa przy współpracy z miastem, po zawarciu formalnych uzgodnień. Po Nowym Roku jako PKP PLK chcemy w wyremontowanym (pod opieką konserwatora) dawnym budynku magazynowym otworzyć tymczasową poczekalnię. Jesteśmy też na etapie wyboru wariantu północnej obwodnicy kolejowej Białegostoku. Po wyborze będziemy musieli dokonać kolejnych przeliczeń i sprawdzić, czy nie warto przeznaczyć środków na coś innego, a ten projekt zabezpieczyć – tłumaczył.
Będzie rekordowy przetarg na linię z Białegostoku do Ełku, szacowany kosztorys to 6 mld zł. Chcemy wybrać jednego wykonawcę na cały 100-kilometrowy odcinek, bez dzielenia. Trasa ma być dwutorowa, pozwalająca na osiąganie prędkości do 200 km/h. Do tego powstanie bezkolizyjny przejazd tunelem drogowym w ciągu ulicy Popiełuszki, dokonamy przesunięcia peronu w Bacieczkach w stronę centrów handlowych, do tego wybudowane zostanie przejście pod torami na przedłużeniu ulicy Wrocławskiej dla pieszych i rowerzystów, by mogli się bezpiecznie poruszać między Zielonymi Wzgórzami i Starosielcami. Będziemy ściśle współpracować z wszystkimi zainteresowanymi – podsumował.