Strona główna » Bez kategorii » Z Kozienic do Warszawy pociągiem. Budowa nowej trasy zakwalifikowana w programie Kolej Plus

Z Kozienic do Warszawy pociągiem. Budowa nowej trasy zakwalifikowana w programie Kolej Plus

MM
Fot. Adrian Karwat

Rząd ogłosił beneficjentów programu Kolej Plus. Wybrano 34 projekty a wśród nich znajdują się cztery inwestycje kolejowe, które zostaną zrealizowane na terenie województwa mazowieckiego. Jest to m.in. budowa nowej linii kolejowej, łączącej Kozienice z Warszawą.

Ponad 1200 km linii kolejowych będzie mogło zostać objętych dofinansowaniem w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła ocenę dokumentów ze wstępnymi studiami planistyczno-prognostycznymi, które przygotowały samorządy. Wszystkie zgłoszone projekty były oceniane według takich samych kryteriów określonych w wytycznych naboru, uwzględniając różne aspekty, m.in. demograficzno-społeczny, środowiskowy, ekonomiczny, techniczno-eksploatacyjny oraz wyniki analiz studialnych.

Gratuluję wszystkim samorządom, których projekty zostały zakwalifikowane do realizacji w ramach Programu Kolej Plus. Naszym celem jest przeciwdziałanie wykluczeniu komunikacyjnemu. Duże zainteresowanie samorządów Programem świadczy o tym, że kolej jest ważnym elementem rozwoju regionów – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje dotyczące infrastruktury kolejowej w jedenastu województwach, cztery z nich powstaną w regionie woj. mazowieckiego.

Dziś prezentujemy program, który obejmuje 34 inwestycje, polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych. Dzięki temu do 2028 r. obszar wykluczenia komunikacyjnego znacznie się zmniejszy – powiedział wiceminister Andrzej Bittel.

Nowa linia kolejowa Kozienice – Dobieszyn

Województwa mazowieckie i podlaskie mogą dzięki programowi Kolej Plus uzyskać finansowanie na trasy Zegrze-Przasnysz, trasę Łomża-Śniadowo-Łapy, odcinek Ostrów Mazowiecka-Małkinia, oraz Sokołów Podlaski-Siedlce i Kozienice-Dobieszyn. Przypomnijmy, że warunkiem realizacji inwestycji jest zapewnienie współfinansowania w wysokości co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych przez podmioty zgłaszające.

Gmina Kozienice zgłosiła projekt budowy całkowicie nowej 24 km linii kolejowej na odcinku Kozienice – Dobieszyn, czyli połączenie z linią Warszawa-Radom. Studium planistyczno-prognostyczne wykonane na zlecenie Gminy Kozienice zakłada wykorzystanie istniejącej linii do Świerży Górnych i dalsze poprowadzenie jej przez Głowaczów, Miejską Dąbrowę do Dobieszyna. Wymogiem w programie było także przedłożenie deklaracji organizatora przewozów dla połączenia – min. 4 pary pociągów przez co najmniej 5 lat. I taką deklarację Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, który zarządza Kolejami Mazowieckimi, złożył. Szacowany koszt przedsięwzięcia to 321 mln zł, dotacja równa jest 272 mln złotych.

Podobne artykuły