Strona główna » Wiadomości » Infrastruktura » Wykonano już 80% prac na stacji Poznań Główny. PLK planują zakończyć inwestycje do marca 2022 roku

Wykonano już 80% prac na stacji Poznań Główny. PLK planują zakończyć inwestycje do marca 2022 roku

Redakcja
Budowa nowego peronu. Fot. PKP PLK S.A.

W październiku na stacji Poznań Główny kończy się rozbudowa przejścia podziemnego. Dłuższa trasa pod torami i dodatkowy peron zwiększą możliwości podróży i dostęp do pociągów na największej stacji w Wielkopolsce. Nowe obiekty będą wyposażone w schody ruchome i windy. 

Na stacji Poznań Główny, jednym z największych węzłów kolejowych w Polsce, kończą się zasadnicze prace w przebudowywanym przejściu podziemnym. Na inwestycji, która obejmuje także nowy peron, wykonano już ponad 80% prac.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują sprawniejszą i bardziej komfortową obsługę podróżnych na stacji Poznań Główny. Inwestycja jest odpowiedzią na  rosnące zainteresowanie komunikacją kolejową w regionie i aglomeracji. Dostęp do pociągów ułatwią windy i schody ruchome – powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Gotowa jest konstrukcja nowej części przejścia podziemnego. W tunelu kończą się prace. Układane są granitowe płyty, montowane jest oświetlenie. Dłuższe o ponad 200 m przejście prowadzi pod stacją z nowego peronu. Będzie dogodne dojście na wszystkie perony. Znacznie usprawni się komunikacja między wschodnimi i zachodnimi dzielnicami Poznania.

Na nowym peronie – między peronem nr 3 a budynkiem galerii handlowej – układane są ostatnie ścianki. Ponad 400 m obiekt będzie miał długą wiatę. Zostanie wyposażony w ławki i jasne oświetlenie. Dobrą orientację – poza oznakowaniem – zapewni nowoczesny system informacji głosowej i wizualnej. Przewidziano m.in. elektroniczne tablice z informacjami o przyjazdach i odjazdach pociągów. Dla osób niewidomych zastosowane będą ścieżki naprowadzające z wypukłą fakturą.

Dogodny dostęp na nowy peron i do wybudowanego przejścia podziemnego zapewni pięć wind. Dźwigi będą między tunelem a peronem, w budynku dworca oraz przy Moście Dworcowym. Z nowego peronu do budynku dworca będą ruchome schody z wyjściem w pobliżu kas biletowych. Budowa schodów rozpocznie się jeszcze w tym roku.

W ramach inwestycji przebudowywany jest ponad 3 km układ torów i rozjazdów przy nowym peronie. Nowy tor powstanie od strony centrum handlowego. Wykonawca zamontował już 13 z 16 rozjazdów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zwiększają możliwości stacji Poznań Główny w ramach przedsięwzięcia „Dobudowa peronu na stacji Poznań Główny wraz z przebudową przejścia podziemnego”, które jest częścią projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Inwestycja ze środków budżetowych warta jest ok. 108 mln zł. Podróżni skorzystają z efektów prac w marcu 2022 r.

O skali inwestycji świadczą liczby

  • 1 000 wywrotek ziemi wywieziono z budowy
  • 120 betoniarek dowiozło materiał
  • 45 ton stali zużyto do zbrojenia

Nowy segment przejścia podziemnego:

  • Długość: 230 m (łączna długość przejścia podziemnego po rozbudowie: 390 m)
  • Szerokość: 6 m
  • Wysokość: 2,7 m

Nowy peron:

  • Długość: 471 m
  • Szerokość: 10,7 m
  • Wysokość: 76 cm

Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Fot. PKP PLK S.A.

Podobne artykuły