Strona główna » Wiadomości » Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje

Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje

Redakcja
Fot. Dworzec Roku

Urząd Transportu Kolejowego przygotował analizę wymiany pasażerskiej za 2024 rok. Na polskich dworach wsiadało i wysiadało 810 mln osób. To historyczny rekord, który potwierdza rosnącą rolę kolei w codziennej mobilności Polaków.

 

Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. Łączna wymiana pasażerska przekroczyła w 2024 r. 810 milionów osób, co oznacza najwyższy wynik w historii pomiarów UTK.

Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności -– podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego

Przetasowania w rankingu

Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. Ranking największych stacji kolejowych w Polsce przyniósł kilka zmian. Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera z wyminą 28,78 mln pasażerów rocznie. Ale tuż za nim nastąpiły znaczące przetasowania. Kraków Główny awansował z 3. na 2. miejsce, notując wzrost ruchu o 16,6% – z 23,08 mln do 26,898 mln pasażerów. Poznań Główny spadł na 3. pozycję mimo wzrostu liczby podróżnych do 26,896 mln pasażerów.

Warszawa Centralna awansowała z 7. na 4. miejsce. Stacja zanotowała znaczny wzrost ruch – o 56,8%, z 12,78 mln do 20,04 mln pasażerów rocznie. To największy wzrost procentowy wśród wszystkich głównych stacji w kraju.

Szczególnie dynamiczny rozwój widać w regionie Trójmiasta. Gdańsk Główny awansował o jedną pozycję (na 5. miejsce) z wymianą 17,66 mln pasażerów (+27,6%). Jeszcze większy skok zaliczył Gdańsk Wrzeszcz – z 9. na 7. pozycję, zwiększając ruch pasażerski o 34,4% – do 16,13 mln rocznie.

Spadki w rankingu dotknęły głównie Katowice – z 4. na 6. Miejsce (-7,2%) oraz Gdynię Główną (z 5. na 8. miejsce).

Miasto Warszawa dominuje

W rankingu miast wojewódzkich Warszawa pewnie utrzymuje pozycję lidera z wymianą 102,34 mln pasażerów (+10,8%), co stanowi 12,63% całkowitej wymiany pasażerskiej w kraju.

Największe wzrosty zanotowały jednak Kraków (+21,3%, do 35,17 mln) i Gdańsk (+20,1%, do 65,63 mln). Katowice to jedyne duże miasto, które zanotowało spadek (-4,6% do 18,96 mln pasażerów).

 

Wymiana pasażerska na 10 największych stacjach w Polsce w 2023-2024 r. (dane UTK)

Stacja roczna wymiana pasażerska
(w mln pasażerów)
w 2024 r.
roczna wymiana pasażerska
(w mln pasażerów)
w 2023 r.
średnia dobowa wymiana pasażerska
(w tys. pasażerów)
w 2024 r.
średnia dobowa wymiana pasażerska
(w tys. pasażerów)
w 2023 r.
średnia liczba pociągów na godzinę
w 2024 r.
średnia wymiana pasażerska na jedno zatrzymanie (liczba pasażerów) w 2024 r.
Wrocław Główny 28,78 28,74 78,64 78,76 21 155
Kraków Główny 26,90 23,08 73,49 63,22 18 166
Poznań Główny 26,90 24,48 73,49 67,08 20 155
Warszawa Centralna 20,04 12,78 54,75 35,00 13 182
Gdańsk Główny 17,66 13,84 48,26 37,92 16 129
Katowice 16,33 17,60 44,61 48,23 16 117
Gdańsk Wrzeszcz 16,13 12,00 44,08 33,82 20 94
Gdynia Główna 14,89 14,73 40,68 40,36 19 87
Warszawa Wschodnia 13,51 12,38 36,9 33,92 30 51
Sopot 10,06 9,50 27,5 26,04 16 73

Podział na województwa

Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. UTK wskazuje ponadto , że w Polsce widoczna jest bardzo silna przewaga kilku województw. Stacje zlokalizowane w województwach mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim – regionach o rozwiniętej kolei aglomeracyjnej – odpowiadały za ponad 60% całej wymiany pasażerskiej w kraju.

Analiza pokazuje także koncentrację ruchu kolejowego – aż 82% wymiany pasażerskiej odbywało się na stacjach o dobowym ruchu powyżej 1000 osób. Najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118), pomorskim (53) i wielkopolskim (39).

Natomiast wymiana pasażerska na stacjach w województwach lubelskim, warmińsko-mazurskim i opolskim, lubuskim, świętokrzyskim oraz podlaskim to łącznie 8,3% wymiany ogółem, podczas gdy w 2024 r. zamieszkiwało je ponad 20% populacji Polski. Niższy poziom wykorzystania kolei w tych województwach potwierdza mniejsza liczba stacji o wymianie większej niż 1000 osób dziennie.

UTK kładzie nacisk na poprawność danych i oczekuje od przewoźników najwyższej jakości. Jednak przy zbieraniu danych o wymianie pasażerskiej pojawią się różne problemy wynikające m.in. z braku jednolitych systemów zliczania pasażerów (system sprzedaży biletów, czujniki zliczające w pojazdach, modele szacunkowe w oparciu o frekwencję i liczbę kursów). Występują też trudności w zliczaniu pasażerów korzystających z honorowania biletów okresowych czy taryf specjalnych

Opracowanie „Wymiana pasażerska w 2024 r. – dane podstawowe” dostępne są na stronie internetowej UTK. Szczegółowe dane o wymianie na poszczególnych stacjach w 2024 r. zamieszczone są w plikach Exel w dziale Wymiana pasażerska na stronie https://dane.utk.gov.pl.

 

Podobne artykuły