Urząd Transportu Kolejowego przygotował analizę wymiany pasażerskiej za 2024 rok. Na polskich dworach wsiadało i wysiadało 810 mln osób. To historyczny rekord, który potwierdza rosnącą rolę kolei w codziennej mobilności Polaków.
Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. Łączna wymiana pasażerska przekroczyła w 2024 r. 810 milionów osób, co oznacza najwyższy wynik w historii pomiarów UTK.
Rok 2024 pokazał, że kolej w Polsce nie tylko odzyskuje swój dawny potencjał, ale i wkracza w nowy etap rozwoju – jako nowoczesny, dostępny i ważny filar transportu publicznego. Rekordowa wymiana pasażerska potwierdza rosnącą rolę kolei w systemie codziennej mobilności -– podkreśla dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego
Przetasowania w rankingu
Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. Ranking największych stacji kolejowych w Polsce przyniósł kilka zmian. Wrocław Główny utrzymał pozycję lidera z wyminą 28,78 mln pasażerów rocznie. Ale tuż za nim nastąpiły znaczące przetasowania. Kraków Główny awansował z 3. na 2. miejsce, notując wzrost ruchu o 16,6% – z 23,08 mln do 26,898 mln pasażerów. Poznań Główny spadł na 3. pozycję mimo wzrostu liczby podróżnych do 26,896 mln pasażerów.
Warszawa Centralna awansowała z 7. na 4. miejsce. Stacja zanotowała znaczny wzrost ruch – o 56,8%, z 12,78 mln do 20,04 mln pasażerów rocznie. To największy wzrost procentowy wśród wszystkich głównych stacji w kraju.
Szczególnie dynamiczny rozwój widać w regionie Trójmiasta. Gdańsk Główny awansował o jedną pozycję (na 5. miejsce) z wymianą 17,66 mln pasażerów (+27,6%). Jeszcze większy skok zaliczył Gdańsk Wrzeszcz – z 9. na 7. pozycję, zwiększając ruch pasażerski o 34,4% – do 16,13 mln rocznie.
Spadki w rankingu dotknęły głównie Katowice – z 4. na 6. Miejsce (-7,2%) oraz Gdynię Główną (z 5. na 8. miejsce).
Miasto Warszawa dominuje
W rankingu miast wojewódzkich Warszawa pewnie utrzymuje pozycję lidera z wymianą 102,34 mln pasażerów (+10,8%), co stanowi 12,63% całkowitej wymiany pasażerskiej w kraju.
Największe wzrosty zanotowały jednak Kraków (+21,3%, do 35,17 mln) i Gdańsk (+20,1%, do 65,63 mln). Katowice to jedyne duże miasto, które zanotowało spadek (-4,6% do 18,96 mln pasażerów).
Wymiana pasażerska na 10 największych stacjach w Polsce w 2023-2024 r. (dane UTK)
| Stacja | roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2024 r. |
roczna wymiana pasażerska (w mln pasażerów) w 2023 r. |
średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2024 r. |
średnia dobowa wymiana pasażerska (w tys. pasażerów) w 2023 r. |
średnia liczba pociągów na godzinę w 2024 r. |
średnia wymiana pasażerska na jedno zatrzymanie (liczba pasażerów) w 2024 r. |
| Wrocław Główny | 28,78 | 28,74 | 78,64 | 78,76 | 21 | 155 |
| Kraków Główny | 26,90 | 23,08 | 73,49 | 63,22 | 18 | 166 |
| Poznań Główny | 26,90 | 24,48 | 73,49 | 67,08 | 20 | 155 |
| Warszawa Centralna | 20,04 | 12,78 | 54,75 | 35,00 | 13 | 182 |
| Gdańsk Główny | 17,66 | 13,84 | 48,26 | 37,92 | 16 | 129 |
| Katowice | 16,33 | 17,60 | 44,61 | 48,23 | 16 | 117 |
| Gdańsk Wrzeszcz | 16,13 | 12,00 | 44,08 | 33,82 | 20 | 94 |
| Gdynia Główna | 14,89 | 14,73 | 40,68 | 40,36 | 19 | 87 |
| Warszawa Wschodnia | 13,51 | 12,38 | 36,9 | 33,92 | 30 | 51 |
| Sopot | 10,06 | 9,50 | 27,5 | 26,04 | 16 | 73 |
Podział na województwa
Wrocław, Kraków i Poznań to największe stacje. UTK wskazuje ponadto , że w Polsce widoczna jest bardzo silna przewaga kilku województw. Stacje zlokalizowane w województwach mazowieckim, pomorskim, dolnośląskim i wielkopolskim – regionach o rozwiniętej kolei aglomeracyjnej – odpowiadały za ponad 60% całej wymiany pasażerskiej w kraju.
Analiza pokazuje także koncentrację ruchu kolejowego – aż 82% wymiany pasażerskiej odbywało się na stacjach o dobowym ruchu powyżej 1000 osób. Najwięcej takich stacji znajduje się w województwie mazowieckim (118), pomorskim (53) i wielkopolskim (39).
Natomiast wymiana pasażerska na stacjach w województwach lubelskim, warmińsko-mazurskim i opolskim, lubuskim, świętokrzyskim oraz podlaskim to łącznie 8,3% wymiany ogółem, podczas gdy w 2024 r. zamieszkiwało je ponad 20% populacji Polski. Niższy poziom wykorzystania kolei w tych województwach potwierdza mniejsza liczba stacji o wymianie większej niż 1000 osób dziennie.
UTK kładzie nacisk na poprawność danych i oczekuje od przewoźników najwyższej jakości. Jednak przy zbieraniu danych o wymianie pasażerskiej pojawią się różne problemy wynikające m.in. z braku jednolitych systemów zliczania pasażerów (system sprzedaży biletów, czujniki zliczające w pojazdach, modele szacunkowe w oparciu o frekwencję i liczbę kursów). Występują też trudności w zliczaniu pasażerów korzystających z honorowania biletów okresowych czy taryf specjalnych
Opracowanie „Wymiana pasażerska w 2024 r. – dane podstawowe” dostępne są na stronie internetowej UTK. Szczegółowe dane o wymianie na poszczególnych stacjach w 2024 r. zamieszczone są w plikach Exel w dziale Wymiana pasażerska na stronie https://dane.utk.gov.pl.

