Województwo łódzkie ogłosiło przetarg na dostawę 4 ezt-ów, z możliwością zwiększenia zamówienia o dodatkowe 20 sztuk. Pojazdy trafią zapewne do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Przetarg obejmuje także świadczenie usług utrzymania dostarczonych elektrycznych zespołów trakcyjnych w okresie 10 lat od dnia przekazania poszczególnych składów do eksploatacji.
Zamówienie obejmuje dostawy fabrycznie nowych, trzyczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zasilanych z sieci trakcyjnej 3 kV DC, o długości do 65 m, przeznaczonych do wykonywania pasażerskich przewozów aglomeracyjnych i regionalnych. Wymagana pojemność pojazdu to min. 300 osób (dla 4 os./ m2 ), co najmniej 160 miejsc siedzących, w tym min. 140 miejsc siedzących stałych.
Wszystkie zespoły, podzespoły i elementy zastosowane przy produkcji pojazdów powinny być fabrycznie nowe.
Zamawiający przewiduje średnie roczne przebiegi ok. 150.000 km i żywotność min. 4.000.000 km i 35 lat. Przewiduje się możliwość łączenia pojazdów w trakcję wielokrotną (do 3 pojazdów).
Pojazdy mają być zasilane prądem stałym z sieci trakcyjnej i wyposażone w układ zapewniający możliwość odzysku energii z silników trakcyjnych w czasie hamowania pojazdu. Odzyskiwana energia przekazywana do zasilania obwodów nietrakcyjnych. Mają być przystosowane do kursowania po sieci 1435 mm z prędkością do 160 km/h.
Wysokość podłogi w strefach wejścia do pojazdu musi wynosić 760 ± 50 mm nad poziomem główki szyny. Przejścia międzyczłonowe wg propozycji wykonawcy do uzgodnienia z zamawiającym. W całym przedziale pasażerskim musi znaleźć się min. 70% podłogi niskiej jak dla strefy wyjścia. Zmiana wysokości podłogi w strefach wejściowych może odbywać się za pomocą pochylni (w strefach przy kabinie maszynisty dopuszczalne schodki).
Konstrukcja pojazdu musi zapewniać pełne bezpieczeństwo podróżnych podczas wsiadania i wysiadania przez wszystkie drzwi pojazdów. Pojazd powinien być wyposażony w kabiny maszynisty na obydwu końcach w celu równorzędnej możliwości jazdy w obu kierunkach z możliwością sterowania do trzech połączonych pojazdów z kabiny czołowej oraz szybkiej i sprawnej zmiany kabiny bez konieczności wyłączania i ponownego załączania wszystkich niezbędnych urządzeń. Czas zmiany kabiny nie może być dłuższy niż 5 min.
Pojazd powinien być wyposażony w system diagnostyki pokładowej dostępny dla maszynisty oraz diagnostyki stacjonarnej dostępny dla obsługi. Monitor pulpitowy w kabinie maszynisty powinien mieć ręczną i automatyczną, zależną od warunków zewnętrznych regulację jasności. Wymagane jest ciągłe (bezprzerwowe) cyfrowe i wskazywane analogowo wyświetlanie prędkości chwilowej pojazdu. Monitor pulpitowy musi być redundantny z innym monitorem w ramach tego samego pulpitu maszynisty. Możliwość jazdy awaryjnej pojazdu w przypadku niesprawności komputera pokładowego maszynista ze swojego stanowiska musi mieć możliwość obserwowania drzwi pasażerskich z kamer zewnętrznych i luster składanych.
Pojazd powinien być przystosowany dla podróżnych o ograniczonej mobilności ruchowej, w tym dla poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz do bezpiecznego przewozu większego bagażu, a szczególnie rowerów. Przestrzenie do przewozu bagażu i osób o ograniczonej mobilności powinny być zlokalizowane w pobliżu czoła pojazdu. Urządzenia umożliwiające wjazd podróżnych o ograniczonej mobilności do pojazdu powinny zapewniać szybkie wykonywanie tej czynności zapewniające dotrzymanie rozkładu jazdy. Części pojazdu, w których znajduje się przestrzeń do przewozu osób o ograniczonej mobilności, większego bagażu oraz rowerów musi być odpowiednio oznakowana, zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz pojazdu.
Pojazdy muszą być również przystosowane do przewozu rowerów.
Oferty w przetargu można składać do 17 sierpnia 2022 r. Kryteria ich oceny stanowią: Współczynnik efektywności kosztowej – Waga: 15, Cykl przeglądowy P1 – Waga: 15 oraz Cena – Waga: 70.
Od wykonawców wymagane jest doświadczenie. Każdy zainteresowany musi wykazać, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, należycie wykonał co najmniej jedno zamówienie, w ramach którego zrealizował dostawę co najmniej 2 sztuk fabrycznie nowych, co najmniej dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wyposażonych w urządzenia systemu ETCS co najmniej poziom 1, wraz z zezwoleniem na dopuszczenie do eksploatacji pojazdu kolejowego zgodnego z TSI lub dokumentem równoważnym.
Zamawiający żąda wniesienia wadium w kwocie 1 500 000,00 zł.
Zakup ma być finansowany ze środków rządowego programu „Polski Ład”.