NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Woj. lubelskie największym wygranym Programu Kolej Plus. Prawie 1/3 budżetu dla województwa

Woj. lubelskie największym wygranym Programu Kolej Plus. Prawie 1/3 budżetu dla województwa

MM
Fot. Maciej Malec

W Janowie Lubelskim Premier Mateusz Morawiecki ogłosił rozstrzygnięcie programu „Kolej Plus”. Wybrano 34 projekty, które zostaną zrealizowane do 2028 roku. Ogłoszono także zwiększenie budżetu do 11 mld zł. Największym beneficjentem programu jest województwo lubelskie.

20 kwietnia br.  Premier Mateusz Morawicki razem z Wicepremierem Jackiem Sasinem i Ministrem Infrastruktury Andrzejem Adamczykiem wzięli udział w konferencji prasowej dotyczącej  rządowego programu Kolej Plus. W programie tym samorządy mogły się starać o fundusze na budowę nowych tras kolejowych i modernizację już istniejących. Na początku do podziału przewidziano 5,6 miliarda zł, ale ostatecznie zwiększono pulę do 11 miliardów zł – są to środki z budżetu państwa. Najwięcej środków ma dostać województwo lubelskie. Chodzi o kwotę rzędu 3,5 mld zł.

To absolutny rekord, jeżeli chodzi o program Kolej Plus w podziale na województwa – mówi wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.


Zobacz również: Odrzucono 13 projektów z programu Kolej Plus. Dokumentacja do nich kosztowała miliony


Wszystkie projekty, które zostały zgłoszone przez samorząd województwa lubelskiego, znalazły się na liście zwycięskich projektów.

Z 1200 km nowych i modernizowanych linii kolejowych aż 320 km przypada na woj. lubelskie – wylicza wicepremier Jacek Sasin.

Nowe linie kolejowe – Janów Lubelski i Łęczna

Jedną z ważniejszych inwestycji będzie projekt budowy linii kolejowej  Szastarka – Janów Lubelski – Biłgoraj wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego w Kraśniku (czyli 65 km długości). Zatem do 2028 r. pociągi powinny dotrzeć do Janowa Lubelskiego, który nie miał dostępu do sieci kolejowej. Z Janowa Lubelskiego tory mają być poprowadzone dalej przez Frampol do Biłgoraja. Po nowej trasie miałoby kursować 12 par pociągów dziennie.

Dodatkowo w programie Kolej Plus przewidziano środki na budowę linii kolejowej Lublin-Łęczna-LW Bogdanka. Nowe tory miałyby się łączyć z istniejącą linią prowadzącą ze Świdnika do Portu Lotniczego Lublin. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zakłada, że czas przejazdu pociągów na odcinku Lublin-Łęczna miałby wynosić 30 minut, natomiast z Lublina do Bogdanki pasażerowie jechaliby 39 minut. W pierwszym etapie na trasie tej miałoby kursować przynajmniej 8 par pociągów pasażerskich dziennie.

Rozbudowa istniejących linii kolejowych 

Kolejnym projektem, który zostanie zrealizowany przez PKP PLK będą prace na liniach kolejowych 69 i 72 na odcinku Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek wraz z budową łącznicy omijającej stację Zawada. Zostanie zmodernizowany i zelektryfikowany ok. 64 kilometrowy odcinek z Rejowca przez Zawadę do stacji Zamość Szopinek. Dodatkowo zostanie wykonana elektryfikacja odcinka między stacjami Rejowiec Zachodni i Rejowiec Południowy. W ramach tej inwestycji powstać ma także zelektryfikowana łącznica od stacji Płoskie do stacji Siedliska

Zrewitalizowane zostanie połączenia Chełm – Włodawa wraz z poprawą dostępności transportu kolejowego we Włodawie (51 km długości). Projekt będzie polegał na rewitalizacji linii kolejowej nr 81 na całej jej długości z dobudową nowego, ok. 5- lub 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej zakończonego stacją Włodawa Miasto. Urząd Marszałkowski założył  utrzymanie linii jednotorowej z mijankami zapewniającymi jej odpowiednią przepustowość i o maksymalnej prędkości 120km/h. Minimalna, sugerowana liczba pociągów uruchamianych po zrealizowaniu inwestycji to 6 par pociągów.

Elektryfikacja Lublin – Łuków

Dofinansowanie przyznano również projektowi elektryfikacji linii kolejowej z Lublina do Łukowa, liczącej 107 km długości. Linia jest także ważna dla transportu towarów. Samorząd zakłada nie tylko dobudowę trakcji kolejowej, ale również przesunięcie niektórych przystanków bliżej skupisk ludzkich.

Cała lista projektów zakwalifikowanych do realizacji: Jest rozstrzygnięcie programu Kolej Plus! Dwukrotnie zwiększono budżet projektu

 

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności