Centralny Port Komunikacyjny złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim. Linia wpłynie na rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych oraz pozwoli znacznie skrócić czasy przejazdu między Rzeszowem i Warszawą.
Wniosek o decyzję dla karpackiej KDP. Decyzja środowiskowa dotyczy przebiegu linii kolejowej łączącej Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie Sokołowa Małopolskiego i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19. I włącza się w linię kolejową nr 91 Rzeszów – Medyka) na terenie gminy Krasne (na odcinku Rzeszów Główny – Strażów).
Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie. Raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko RDOŚ udostępni do publicznej wiadomości i każdy zainteresowany będzie mógł się z nim zapoznać.
Odcinek linii kolejowej Łętownia – Rzeszów ma 42 kilometry długości i jest jednym najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem.
Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h. Zakładana maksymalna prędkość projektowa to 250 km/h.
Korzyści dla regionu
CPK wskazuje, że nowa linia włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych. Kolejowe przystanki pojawią się także w mniejszych miejscowościach, takich jak: Nienadówka oraz Stobierna). Dzięki niemu będzie możliwe przelotowe połączenie kolejowe z portem lotniczym Rzeszów – Jasionka. Teraz do lotniska istnieje dojazd tylko z jednej strony. Nowa infrastruktura zapewni także rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej oraz uzupełni infrastrukturę zrealizowaną przez PKP PLK i Urząd Marszałkowski.
W przyszłości dzięki realizacji tej inwestycji skrócą się także połączenia długodystansowe pomiędzy Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK. Ale ważne jest to, że z trasy skorzystają także pociągi lokalne, regionalne i towarowe.