NaKolei.pl WiadomościInfrastruktura Wkrótce w Radomiu ma powstać kolejny przystanek. Krok milowy do budowy peronu Radom Wschodni

Wkrótce w Radomiu ma powstać kolejny przystanek. Krok milowy do budowy peronu Radom Wschodni

MM
Fot. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych / KaksonPL

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ogłosił długo wyczekiwany przetarg na przebudowę wiaduktu nad torami kolejowymi przy ul. Żeromskiego. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie także peron na przystanku Radom Wschodni. PKP PLK czeka na porozumienie z Miastem Radom w sprawie przebudowy kolejnego przystanku – Radom Południowy.

Inwestycja przy ul. Żeromskiego w Radomiu została podzielona na dwa zadania. Owszem przetarg został ogłoszony przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu ale zadanie będzie finansowane przez dwa podmioty: Miasto oraz PKP Polskie Linie Kolejowe. Po stronie Miasta jest przebudowa wiaduktu nad torami, schody ruchome i windy, natomiast PKP PLK odpowiadają ze wybudowanie peronu (wyspowego) pod wiaduktem. Na przebudowę wiaduktu miasto otrzymało dofinansowanie zewnętrzne: 30 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych oraz 65 mln zł z Polskiego Ładu.

O zakres prac PKP PLK pytał w interpelacji poselskiej Andrzej Kosztowniak.

Zakres prac przewidzianych do realizacji po stronie PKP PLK S.A. to m.in. budowa peronu wraz z zadaszeniem i wymaganą infrastrukturą, instalacja systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz przeprowadzenie certyfikacji i uzyskanie niezbędnych zezwoleń dla zakończonych robót budowlanych w zakresie peronu – informuje Wiceminister Infrastruktury Andrzej Bittel.

W ramach swojego zadania PKP PLK mają przebudować peron, który ma mieć 300 m długości i szerokości 3,5 – 8,60 m. Peron będzie dwukrawędziowy posadowiony na palach trakcyjnych na podkonstrukcji z belek żelbetowych prefabrykowanych i monolitycznych, przekrytej stropem filigran i nawierzchni z płyt peronowych i chodnikowych z odwodnieniem.

Radom Południowy

Radom Południowy jest przystankiem kolejowym, który znajduje się na liście podstawowej Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Andrzej Bittel w odpowiedzi na interpelację posła Andrzeja Kosztowniaka przyznał, że PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie rozmów z Miastem Radom dotyczące zawarcia porozumienia w sprawie podziału zadania inwestycyjnego i finansowania. A przewidywanym terminem zawarcia takiego porozumienia jest III kwartał 2022 roku.

Z informacji przekazanych przez PKP PLK S.A. wynika, że trwają rozmowy i ustalenia pomiędzy Spółką a Miastem Radom, których efektem będzie zawarcie porozumienia regulującego zasady i sposób finansowania zadania, ustalającego szczegółowe zakresy rzeczowe prac po stronie PKP PLK S.A., polegające na budowie peronów oraz prac po stronie Miasta, polegające na budowie kładki nad torami zapewniającej drogi dojścia do peronów oraz sposób koordynacji prac obu stron – wyjaśnia Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak zaznacza Andrzej Bittel niezwykle istotnym jest aby Miasto znalazło środki na budowę kładki nad torami.

Należy przy tym zaznaczyć, że warunkiem realizacji inwestycji jest zagwarantowanie przez Miasto Radom dostępności środków na budowę kładki nad torami. Obecnie trwają w PKP PLK S.A. prace nad opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego, jednak zakończenie tych prac jest ściśle uzależnione od zawarcia ww. porozumienia pomiędzy Miastem Radom a Spółką – informuje Andrzej Bittel.

Lokalizacja przystanku Radom Południowy została uzgodniona z Miejską Pracownią Urbanistyczną i ma zostać wybudowany w następującym miejscu:

  • budowa dwóch peronów jednokrawędziowych w km 106,600 na linii kolejowej nr 8;
  • budowa jednego peronu jednokrawędziowego w km 85,590 na linii kolejowej nr 22.
Skomentuj ten artykuł

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności