Strona główna » Wiadomości » Wielkie inwestycje Alstomu w Polsce

Wielkie inwestycje Alstomu w Polsce

Redakcja
Fot. Alstom

Alstom zainwestuje prawie pół miliarda złotych (115 milionów euro) w rozbudowę polskich zakładów produkujących tabor kolejowy.

 

 

Wielkie inwestycje Alstomu w Polsce trwają od od 2022 r., a do do 2027 r. ich łączna kwota wyniesie 487 mln zł. Środki te spółka wyda na rozwój zakładów w Chorzowie, Wrocławiu i Nadarzynie. W ciągu ostatnich trzech lat firma już przeznaczyła 320 mln zł na rozbudowę infrastruktury dla nowych projektów i modernizację zakładów. W tym na uruchomienie nowej linii do spawania aluminium w zakładzie we Wrocławiu. Dzięki temu fabryka rozszerzyła swoje możliwości produkcyjne, pierwotnie skoncentrowane na produktach ze stali węglowej.

Kolejne ok. 170 mln zł Alstom zainwestuje w ciągu najbliższych dwóch lat w największą swoją polską placówkę – Chorzów. Inwestycja obejmie budowę hal, torów kolejowych i instalację nowego sprzętu. Powstaną trzy nowe hale o łącznej powierzchni prawie 8000 metrów kwadratowych. Zostaną one wyposażone w nowoczesne linie produkcyjne i maszyny, które będą wykorzystywane do budowy zarówno pociągów piętrowych, jak i jednopiętrowych dla klientów z całej Europy – od Danii, przez Rumunię, po Niemcy.

Produkcja dla Europy

Wielkie inwestycje Alstomu w Polsce mają wpływ na produkcję. Realizacja nowych kontraktów w Chorzowie będzie możliwa również dzięki rozbudowie i adaptacji jednej z istniejących hal. W tym miejscu od ponad sześciu lat powstało blisko 1300 wagonów dla 324 elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream, które Alstom wysłał na rynek włoski. Ostatni wagon zjechał z chorzowskiej linii produkcyjnej do Włoch wiosną 2025 r.

Ciężko pracujemy, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na wysokiej jakości tabor kolejowy zarówno na rynkach europejskich, jak i globalnych. Polskie zespoły odegrały kluczową rolę zarówno w projektowaniu, jak i produkcji nowych pociągów, komponentów i rozwiązań, które sprawiają, że mobilność jest bezpieczna, wygodna, przyjazna dla środowiska i dostępna – — podkreśla Beata Rusinowicz, dyrektor zarządzająca Alstom w Polsce, na Ukrainie i w krajach bałtyckich.

I wyjaśnia, jakie jest znaczenie opisywanych inwestycji Alstomu w Polsce.

Dzięki nowym zdolnościom produkcyjnym w naszych polskich zakładach planujemy zrealizować ambitny portfel zamówień dla międzynarodowych klientów. Obejmuje to produkcję pociągów Coradia Stream dla Danii, Rumunii i Bułgarii, a także piętrowych pociągów Coradia Max dla niemieckich operatorów kolejowych z sieci Brema – Dolna Saksonia (LNGV), Badenia-Wirtembergia i Men-Wezera. Zamówienia od tych klientów obejmują łącznie ponad 200 jednostek – mówi Beata Rusinowicz.

W 2024 roku Alstom otworzył nową halę o powierzchni ponad 10 tys. metrów kwadratowych w zakładzie w Świętochłowicach. Zakład produkuje specjalistyczne komponenty, w tym kabiny do pociągów Coradia Max i Coradia Stream oraz podzespoły wagonów metra. Prowadzi również prace związane z wyposażaniem nowych i modernizacją istniejących pociągów. W hali znajdują się stanowiska do obsługi do sześciu wagonów jednocześnie. Procesy produkcyjne są realizowane w ścisłej współpracy z zakładem w Chorzowie, który jest centrum kompetencyjnym Alstom w zakresie produkcji pociągów metra i regionalnych, a także elementów do transportu podmiejskiego i miejskiego.

 

Podobne artykuły