Strona główna » Wiadomości » Więcej wagonów z Chorzowa dla Dublina

Więcej wagonów z Chorzowa dla Dublina

Redakcja
Fot. Alstom

Alstom wyprodukuje dodatkowe 100 nowych wagonów X’trapolis dla Irish Rail. Jednostki te powstaną w zakładzie w Chorzowie.

 

Koncern Alstom podpisał umowę o wartości 160 mln euro z Iarnród Éireann (Irish Rail) na dostawę kolejnych 100 nowych, energooszczędnych wagonów, które obsłużą linie kolejowe w obszarze metropolitalnym Dublina. Oprócz nowych pociągów, zamówienie obejmuje również usługi serwisowe przez okres do 15 lat. Dodatkowe pięciowagonowe elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) X’trapolis całkowicie zastąpią pierwotny tabor eksploatowany od momentu otwarcia sieci Dublin Area Rapid Transit (DART) w 1984 roku.

To zamówienie na 100 nowych wagonów X’trapolis EMU to kolejny ekscytujący krok w ramach ambitnego irlandzkiego programu DART+ – wycofania oryginalnej floty z 1984 r. i wprowadzenia nowoczesnego pociągu elektrycznego o większej pojemności w całym Wielkim Dublinie” – powiedział Piers Wood, dyrektor zarządzający Alstom w Irlandii.

Kontrakt ten jest kontynuacją dwóch poprzednich zamówień z ostatnich lat na nowe pociągi Iarnród Éireann klasy 90000. Łączna wartość inwestycji w nowe pociągi elektryczne i elektryczne zasilane akumulatorami dla Irlandii wynosi około 670 milionów euro.

W miejsce starych pociągów

Nowe pociągi zastąpią tabor klasy 8100 – używany na linii nadmorskiej z Greystones do Malahide i Howth. Zwiększy tym samym liczbę wagonów Alstomu zamówionych dla DART+ do 285. Będzie w tym 57 pięciowagonowych pociągów X’trapolis.

Pierwsze zamówienie dotyczyło 95 nowych wagonów DART, które w 2027 roku pojadą na ruchliwej linii z Dublina do Droghedy. Drugie zamówienie na 90 wagonów DART Alstom zrealizuje w 2028 roku. Obejmuje ono usługi serwisowe przez okres 10 lat.

Wszystkie trzy zamówienia stanowią część umowy ramowej. Przewiduje ona dostawę do 750 wagonów elektrycznych i akumulatorowych dla Irlandii w ciągu 10 lat. Ponadto 155 ze 185 wagonów z pierwszych dwóch zamówień będzie stanowić część składu elektrycznego zespołu trakcyjnego zasilanego akumulatorami (BEMU).

W 2025 roku w ramach istniejących połączeń DART z Greystones do Malahide i Howth koleje irlandzkie zanotują ruch na poziomie 23 mln pasażerów. Pełny program DART+, obejmujący nową flotę i prace infrastrukturalne w ramach DART+ West, South West, Coastal North i Coastal South, podwoi przepustowość połączeń kolejowych w obszarze Wielkiego Dublina.

To kluczowe zamówienie dla dalszego rozwoju usług kolejowych w obszarze Wielkiego Dublina. Długowieczność oryginalnego DART jest świadectwem zasług naszych kolegów z Iarnród Éireann, którzy zarządzali i utrzymywali flotę, a także trwałości pociągów elektrycznych. Stworzyło to usługę, która jest ikoną dla klientów i społeczności, którym służy. Te nowe, nowoczesne floty zapewnią realną poprawę jakości obsługi klienta dla wszystkich użytkowników DART w rozbudowanej sieci w ramach programu DART+, a także przyniosą znaczące korzyści w zakresie dostępności – powiedziała Mary Considine, dyrektor generalna Iarnród Éireann.

Produkcja w Chorzowie

Pociągi X’trapolis powstaną na bazie platform Adessia Stream B i Steam H. Zbuduje je zakład Alstomu w Chorzowie.  Nowa flota będzie składać się z pięciowagonowych składów (o długości odpowiadającej czterowagonowym składom w obecnej flocie DART). Szerokie przejścia między wagonami i drzwi pozwolą pasażerom na swobodne przemieszczanie się po całej długości pociągów. X’trapolis będą mogły jeździć w podwójnej trakcji i wtedy będą najdłuższymi pociągami w Irlandii, gdyż pomieszczą co najmniej 1100 pasażerów.

 

Podobne artykuły