Strona główna » Wiadomości » Więcej szybszych torów

Więcej szybszych torów

Redakcja
Fot. Włodzimierz Włoch

W porównaniu do września ubiegłego roku pociągi pasażerskie przyspieszyły na torach o długości blisko 1700 km, a towarowe na prawie 1900 km. Na ponad 2160 km torów zwiększyły się maksymalne dopuszczalne naciski taboru na infrastrukturę.

 

Więcej szybszych torów. Dla pasażerów przekłada się to na krótsze czasy podróży i wyższą punktualność pociągów. Z kolei większe dopuszczalne obciążenie oznacza sprawniejszy przewóz ładunków.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. konsekwentnie unowocześniają infrastrukturę kolejową. Efektem jest systematyczny wzrost parametrów technicznych sieci linii kolejowych, takich jak prędkość i dopuszczalne naciski dla ciężkich składów. Tak więc dzięki modernizacjom oraz pracom utrzymaniowym potencjał polskiej kolei stale rośnie.

Kolejny skok jakościowy w infrastrukturze nastąpił w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Wraz z wdrożeniem tegorocznej powakacyjnej korekty rozkładu jazdy, po raz kolejny wzrosły maksymalne prędkości dla pociągów pasażerskich. Rafał Wilgusiak z biura prasowego PKP PLK poinformował, że w stosunku do września ubiegłego roku składy wagonowe kursują z wyższą prędkością na torach o łącznej długości 1186 km, a szynobusy na 1697 km torów.

Wyższe prędkości obowiązują m.in. na trasach między Warszawą a Katowicami, Warszawą a Terespolem, Warszawą a Poznaniem oraz Warszawą a Krakowem. Ponadto pociągi jeżdżą szybciej między Poznaniem a Szczecinem, Suwałkami a Trakiszkami, jak również Lublinem a Przeworskiem, a także Katowicami a Legnicą.

Korzystają podróżni i przewoźnicy

Inwestycje PKP PLK przekładają się na zainteresowanie podróżowania koleją. Nie byłoby to możliwe bez realizacji szeroko zakrojonych modernizacji linii kolejowych oraz prac utrzymaniowych. Wyższe prędkości przekładają się na szybsze połączenia, lepszy dostęp do komunikacji kolejowej oraz większy komfort podróży. Zmodernizowane linie umożliwiają sprawniejszy ruch pociągów, jak również przeciwdziałają wykluczeniu komunikacyjnemu. Ponadto, otwierają nowe możliwości dla mieszkańców mniejszych miejscowości i regionów.

Równocześnie wzrasta prędkość składów towarowych i dopuszczalne masy przewożonych ładunków. Przez ostatni rok prędkość pociągów towarowych wzrosła na 1868 km torów. Ponadto na 2160 km torów większy jest dopuszczalny nacisk (czyli wskaźnik określający dopuszczalne obciążenie linii) do maksymalnego poziomu 221 kN. Jest to siła, z jaką na tor oddziałuje oś pojazdu szynowego. To kluczowy parametr, od którego zależy kursowanie najcięższych składów – nie tylko w głównych korytarzach transportowych, ale również poza nimi. Realna poprawa warunków przewozu towarów na sieci PKP PLK nastąpiła na liniach między Poznaniem a Szczecinem, Chorzowem a Tczewem, Wrocławiem a Międzylesiem, także między Warszawą a Białymstokiem.

Konsekwencją podnoszenia parametrów dla pociągów towarowych jest ich szybsza jazda i sprawniejsze dostarczanie ładunków, co przekłada się na większą efektywność i konkurencyjność kolei względem transportu drogowego. Dzięki temu kolej staje się coraz mocniejszym filarem zrównoważonego transportu i rozwoju społeczno-gospodarczego.

Podobne artykuły