Przewozy pasażerskie Przewozy towarowe
Partnerzy działu

Więcej ofiar

Więcej ofiar

Mniej wypadków, ale więcej ofiar śmiertelnych – tak wyglądał w 2015 roku stan bezpieczeństwa na przejazdach i liniach kolejowych. To skutek…poprawy infrastruktury technicznej i jakości taboru.

Dane te opublikował Urząd Transportu Kolejowego w raporcie “Ocena funkcjonowania rynku transportu kolejowego i stan bezpieczeństwa ruchu kolejowego w 2015 r.”. UTK poinformował, że jeśli chodzi o wszystkie wypadki na liniach kolejowych, to odnotowano ich 638 – oznacza to spadek o 4,9 proc. w stosunku do 2014 roku, gdy odnotowano 671 wypadków. Ale wzrosła liczba ofiar śmiertelnych – z 206 do 227 osób. W tamtym roku odnotowano też 208 wypadków na przejazdach kolejowych – był ich o osiem mniej niż w 2014 roku. Ale i tu liczba zabitych wzrosła: z 43 do 55 osób.

P.o. prezesa Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra wyjaśniał, że mniejsza liczba zdarzeń przy większej liczbie ofiar to niezamierzony skutek zmodernizowania części tras kolejowych. Bo lepsze linie w połączeniu z lepszym taborem o jaki wzbogacają się przewoźnicy powodują, że wzrasta prędkość przejazdu pociągów.
Aby ten stan poprawić, konieczne są działania edukacyjne, zwłaszcza w kwestii bezpiecznego zachowania się na przejazdach kolejowych, w czym powinny współpracować szkoły i wiele innych instytucji publicznych i społecznych. – Trzeba uczyć dzieci w przedszkolu jak zachowywać się na przejściach kolejowych. W działania edukacyjne trzeba także zaangażować ośrodki, które szkolą kierowców, bo kierowcy często nie wiedzą jak się zachować na przejazdach kolejowych – zwrócił uwagę prezes Góra. I dodał, że w tamtym roku UTK zorganizował takie szkolenia w przedszkolach dla 5 tys. dzieci.
Jednak budowlańcy wskazują na jeszcze jeden poważny problem. – Ze względów oszczędnościowych modernizacja tras kolejowych nie obejmuje często budowy wiaduktów i kładek lub przejazdów i przejść pod torami. I nawet jeśli na przejeździe zamontuje się nowoczesne urządzenia bezpieczeństwa, kamery, sygnalizację dźwiękową i świetlną, to w dalszym ciągu będzie to przejazd kolejowy. I zawsze może się tu zdarzyć wypadek – mówi Kazimierz Łopata, właściciel firmy budowlanej, podwykonawca wielu inwestycji drogowych i kolejowych. – Edukacja, uświadamianie ludzi są bardzo ważne, ale to wszystkie go nie załatwi – dodaje przedsiębiorca. I podaje jako przykład wydarzenie z budowy lokalnej drogi koło Kielc. Jedna z ciężarówek po prostu zgasła i to akurat na przejeździe. Zanim pojazd został całkowicie unieruchomiony, siłą rozpędu zdołał zjechać z przejazdu. – Gdyby na nim został, kierowca pewnie zdążyłby wyskoczyć, ale za kilka minut jechał pociąg pospieszny i wątpię, aby zdążył wyhamować przed samochodem – relacjonuje Kazimierz Łopata.
Z raportu UTK wynika ponadto, że w 2015 roku odnotowano 172 wypadki sklasyfikowane przez UTK, jako te, do których dochodzi zwykle z przyczyn „leżących po stronie systemu kolejowego”. Kryją się pod tym np. niesprawne urządzenia techniczne, złe procedury i błędy popełniane przez pracowników przewoźników kolejowych lub zarządcy infrastruktury. Dlatego UTK przykłada ogromną wagę do kontroli przestrzegania zasad bezpieczeństwa w spółkach kolejowych.