Transport miejski

Warszawa: Czas podróży “dziewiątką” skróci się nawet o 10 minut

Warszawa: Czas podróży “dziewiątką” skróci się nawet o 10 minut Mat. Youtube / Barto723

Nawet o 10 minut skróci się podróż jedną z najbardziej popularnych linii tramwajowych w Warszawie. Pomogą w tym algorytmy i satelitarny system GPS. Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na instalację systemu zielonej fali na al. Waszyngtona. Na tej ulicy na wiosnę tramwaj pojedzie szybciej przez pięć skrzyżowań.

System informatyczny zbudowany przez pracowników Tramwajów Warszawskich zbiera z wykorzystaniem GPS dane o pozycji wagonów na trasie. Gdy tramwaj dojeżdża do skrzyżowania, system z pomocą algorytmu przełącza sygnalizację tak, by nie czekał on na zielone światło. Przetwarzanie danych odbywa się w chmurze, do której trafiają również inne dane pomagające skrócić czas przejazdu tramwajów. Jest to autorskie rozwiązanie Tramwajów Warszawskich nie stosowane jeszcze w Polsce.

10 minut oszczędności dla pasażera dziewiątki

Przybywa miejsc, gdzie tramwaje nie czekają na zielone światło. Tramwaje Warszawskie wprowadziły to rozwiązanie już na 151 z ponad 255 skrzyżowań. Od końca ubiegłego roku priorytet tramwaje otrzymały na siedmiu skrzyżowaniach alei Krakowskiej. To właśnie po tej ulicy jeździ jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w Warszawie, czyli dziewiątka. Teraz przyszedł czas na przyśpieszenie dla tej linii na prawym brzegu Wisły. Już wkrótce zielona fala zadziała na Grochowie. Zaplanowano, że pięć skrzyżowań (z Grenadierów, Międzyborską, Kinową, Międzynarodową i Saską) będzie również objętych systemem zielonej fali. Dodatkowe prace, jakie trzeba będzie wykonać, to drobne korekty kilku sygnalizacji świetlnych. Łączny czas przejazdu linii 9 między pętlami dzięki zielonej fali we Włochach, na Ochocie i na Pradze Południu skróci się o około 10 minut.

Więcej szybszych linii tramwajowych

Dziewiątka to nie jedyna linia, która pojedzie lub już pojechała szybciej. Wyraźne oszczędności już widać na kilku liniach. Na przykład linia 17 z Tarchomina dociera teraz na Służewiec o dziesięć minut wcze­śniej, a 41 z Żerania Wschodniego – o dziewięć minut. Przejazd przez Bródno do Dworca Wileńskiego na Pradze skrócił się zaś o trzy minu­ty, a prędkość wzrosła o 15 procent. Bardzo popularna linia 2 z Nowodworów do metra Młociny jedzie krócej o 5 minut, co oznacza skrócenie czasu przejazdu aż o jedną czwartą.

Oszczędności dla tramwajarzy

Są też korzyści dla budżetu Tramwajów Warszawskich.

Udało się nam odzyskać aż 29 tramwa­jów i 90 etatów do ich obsługi. Oznacza to, że mamy po prostu mniejszy kłopot z poszukiwaniem nowych pracow­ników, o których teraz nie jest łatwo, a tramwaje niskopodłogowe pojawiają się na przystankach częściej. Oczywiście nie ma to wpływu na częstotliwość kursowania. Za sprawą redukcji zużycia energii, priorytety dla tramwajów to także większa korzyść dla środowiska. Przeprowadzone badanie wykazało, że gdy włączyliśmy priorytet na ul. Marymonckiej, to zużycie energii przez tramwaje spadło na tym odcinku o 13%. Tylko na jednej linii tramwajowej oszczędzamy w ciągu roku około 70 tys. zł – piszą w komunikacie Tramwaje Warszawskie.

Dlaczego system GPS?

Jeszcze niedawno budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje z odległości nawet kilkuset metrów. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił kilkaset tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. Dzięki wykorzystaniu systemu GPS tradycyjne czujniki montowane są tylko w rejonie skrzyżowania – o ile nie zostały wcześniej zamontowane.

Terminy i koszty

Włączenie zielonej fali na al. Waszyngtona będzie kosztowało około 400 tysięcy złotych. Wykonawca będzie miał 3 miesiące na przeprowadzenie zaplanowanych prac.

Plany

Docelowo system ma objąć wszystkie warszawskie skrzyżowania, przez które przejeżdżają tramwaje. Na koniec roku 2021 zaplanowano objąć zieloną falą dla tramwajów minimum 75% takich skrzyżowań.  

Pracujemy nad przyśpieszeniem tramwajów na północnej części al. Niepodległości, co zapewni tramwajom zieloną falę od Dworca Centralnego do GUSu. Z kolei w roku 2022, priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90% skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – komunikują Tramwaje Warszawskie.