Transport miejski

Warsewicz dla Biznesalert: W XXI wieku transport publiczny na całym świecie wygrywa dzięki budowaniu zintegrowanych centrów komunikacyjnych

Warsewicz dla Biznesalert: W XXI wieku transport publiczny na całym świecie wygrywa dzięki budowaniu zintegrowanych centrów komunikacyjnych

W latach 2018-2022 PKP PLK planują remont generalny tunelu średnicowego w Warszawie (połączony z zamknięciem Dworca Centralnego naprzemian z dworcem Warszawa Śródmieście), wraz z wiaduktami i tzw. koleją obwodową – na początku grudnia zeszłego roku, jako pierwsi ujawniliśmy tą informację.

W związku z planowanym w najbliższych latach dokończeniem II linii metra, stolicę czeka komunikacyjny galimatias. W dodatku PKP myśli o próbie wykopania dodatkowego tunelu, łączącego dworzec Warszawa Śródmieście z metrem. Jak powinno wyglądać komunikacyjne centrum stolicy?

W przypadku takiej inwestycji infrastrukturalnej trzeba myśleć przynajmniej kilkanaście lat naprzód, biorąc pod uwagę cały system komunikacyjny aglomeracji stołecznej, a nawet państwa. Spójne połączenie Dworca Centralnego, dworca Warszawa Śródmieście i metra powinno być oczywiste w odniesieniu do systemu transportu aglomeracyjnego miasta

– przekonuje w rozmowie z biznesalert.pl Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl, b. prezes PKP Intercity.

Jego zdaniem takiego połączenia obecnie nie ma. Tymczasem nie powinno to być przedmiotem jedynie dywagacji przedstawicieli kierownictwa PKP. Należałoby bowiem w tym miejscu stworzyć centrum komunikacyjne z prawdziwego zdarzenia, sprawnie działające i dobrze z sobą połączone.

W XXI wieku transport publiczny na całym świecie wygrywa dzięki budowaniu zintegrowanych centrów komunikacyjnych – to jest podstawa ruchu, przepływu pasażerów, jego jakości dla pasażera

– twierdzi Czesław Warsewicz.

Zintegrowany węzeł komunikacyjny to absolutna konieczność. Poddano liftingowi Dworzec Centralny, trochę odremontowana Warszawa Śródmieście, zbudowana pierwsza, częściowo druga linia metra. Problemem dla decydentów kolejowych, miejskich i państwowych jest obecnie brak wizji funkcjonowania całego tego systemu

– dodaje.

Zdaniem Warsewicza nie można podchodzić do rozwiązywania tego problemu poprzez „dorzucanie” kolejnych pomysłów, nieco tylko usprawniających działanie komunikacji w centrum stolicy.

Takie zintegrowane centrum komunikacyjne należy przy tym tworzyć w sposób najbardziej efektywny i skutkujący jak najmniejszymi niedogodnościami dla pasażerów

– mówi wydawca portalu nakolei.pl.

Np. gdy budowano kilka lat temu Hauptbahnhof w Berlinie – zupełnie nowy dworzec kolejowy, to dobudowano równoległą linię kolejową, by nie przeszkadzać w budowie nowo powstającego zintegrowanego centrum komunikacyjnego. Hauptbahnhof obejmuje na kilku poziomach różnego typu transport. Zaczynając od najniższego poziomu: metro, kolej dalekobieżna, kolej miejska, a następnie parking samochodowy z centrum handlowym

– komentuje wydawca Nakolei.pl

W opinii Czesława Warsewicza w ten sposób uwzględniono całość transportu zintegrowanego. Bowiem budowa parkingu samochodowego jest jednym z istotnych elementów takiego centrum komunikacyjnego, który znacząco poprawia jego efektywność.

Uważam, że przystępując do takiej inwestycji w centrum miasta należy zrealizować objazdy, które – co prawda – kosztują, ale są potrzebne dla uniknięcia kompletnego zakorkowania miasta podczas budowy takiej inwestycji. Potrzebny jest więc dodatkowo parking oraz postój autobusowy dla komunikacji miejskiej. Wszystko po to, by mogło powstać z prawdziwego zdarzenia zintegrowane centrum komunikacyjne dla centrum Warszawy

– kończy Warsewicz.

 

źródło: biznesalert.pl