NaKolei.pl WiadomościTabor W Chorzowie powstaną kolejne pociągi dla Irlandii. Alstom wyprodukuje dodatkowych 18 bateryjnych pociągów

W Chorzowie powstaną kolejne pociągi dla Irlandii. Alstom wyprodukuje dodatkowych 18 bateryjnych pociągów

Redakcja
Mat. Alstom

Alstom zrealizuje kolejne zamówienie dla Kolei Irlandzkich (Iarnród Éireann). Kontrakt o wartości około 160 mln euro obejmuje dodatkowych 18 akumulatorowo-elektrycznych zespołów trakcyjnych (BEMU), wraz z 15-letnim okresem wsparcia technicznego i dostawą części zamiennych, i jest elementem 10-letniej umowy ramowej podpisanej w grudniu 2021 roku. Łącznie zamówienia ze strony Kolei Irlandzkich obejmują aktualnie 37 pięciowagonowych pociągów X’trapolis, produkowanych w chorzowskim zakładzie Alstom Konstal.

Umowa ramowa z Alstom umożliwia Kolejom Irlandzkim zamówienie do 750 elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych wagonów kolejowych dla sieci DART+ (Dublin Area Rapid Transit), której inauguracja planowana jest w 2025 roku. Celem DART+ jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitarnym Dublina, dzięki czemu kolej stanie się podstawą zrównoważonego transportu w Irlandii.

Jako wiodący globalny innowator i dostawca ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, Alstom wspiera Irlandię w oferowaniu mieszkańcom zrównoważonych podróży koleją. Kolejne zamówienie pociągów X’trapolis pokazuje, że Koleje Irlandzkie aktywnie działają na rzecz tworzenia jeszcze bardziej ekologicznej sieci dojazdowej w obszarze metropolitarnym Dublina – podkreśla Nick Crossfield, dyrektor zarządzający Alstom w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Pociągi X’trapolis będą pierwszą nowoczesną flotą akumulatorową w Irlandii. Będą też istotnym wzmocnieniem wysiłków tego kraju na rzecz redukcji emisji CO2 poprzez inwestycje w transport publiczny. Wyprodukowane w Chorzowie pociągi będą w stanie pokonać ponad 80 km poza zelektryfikowaną siecią DART dzięki wykorzystaniu czystego zasilania akumulatorowego, co pozwoli zastąpić stary tabor spalinowy na niezelektryfikowanych jeszcze liniach.

Cieszymy, że produkowane w Chorzowie pociągi w jeszcze większym stopniu będą służyć podróżnym w obszarze metropolitarnym Dublina i całej Irlandii. Produkowana w zakładzie Alstom Konstal modułowa platforma pociągów podmiejskich X’trapolis cieszy się bardzo dużym powodzeniem, czego dowodem jest sprzedaż na poziomie 6 tys. sztuk na całym świecie. Wyprodukowane przez nas zespoły zostaną specjalnie dostosowane do potrzeb programu DART+. Liczymy, że doświadczenia Kolei Irlandzkich i Alstom będą inspiracją także dla Polski, gdzie jest ogromny potencjał rozwoju nowoczesnych, w pełni zrównoważonych sieci metropolitarnych – uważa Sławomir Cyza, prezes i dyrektor zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich.

Każdy niskopodłogowy pociąg DART+ o długości 82 m będzie miał 550 miejsc dla pasażerów. Szerokie przejścia i automatycznie wysuwane schody pozwolą maksymalnie zwiększyć dostępność dla wszystkich pasażerów. W pociągach znajdą się strefy rowerowe i rodzinne, a także m.in. urządzenia do ładowania telefonów, e-rowerów i e-skuterów. W całym pociągu będą również zawansowane systemy monitoringu, co pozwoli dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi.

Wraz z przyśpieszeniem finansowania floty dla sieci DART+, widzimy ogromne korzyści z umowy ramowej z Alstom. Pozwala nam ona na szybkie działanie i kolejne duże zamówienie jednostek niezbędnych do transformacji naszych usług. 90 wagonów BEMU dołączy do zamówionych wcześniej 95 jednostek, dzięki czemu DART+ stanie się kręgosłupem irlandzkiej sieci zrównoważonego transportu. Cieszymy się ze współpracy z Alstom, która pozwala nam zwiększać zakres usług w rejonie Dublina, oferować klientom wyższą jakość i działać na rzecz środowiska naturalnego – dodaje Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich.

 

Oprócz floty Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim szereg usług, w tym wsparcie techniczne oraz części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty. Alstom wdroży także technologie HealthHub i TrainScanner do konserwacji predykcyjnej oraz zapewnieni trzy symulatory pociągów w celu wsparcia szkolenia maszynistów.

Podobne artykuły

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Akceptuję Polityka prywatności