Strona główna » Wiadomości » Umowy, projekty, wykupy, budowa. Oto, co w tym roku dzieje się w Programie CPK

Umowy, projekty, wykupy, budowa. Oto, co w tym roku dzieje się w Programie CPK

Redakcja
Fot. CPK (zdjęcie ilustracyjne)

Podpisanych kilkadziesiąt ważnych umów i otrzymane dofinansowanie unijne. Odbiory projektu budowlanego lotniska i dworca kolejowego. Zaawansowane projektowanie 480-kilometrowej linii „Y” między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Prace budowlane w Łodzi na potrzeby tunelu dalekobieżnego. Kupionych ponad 1.500 hektarów w ramach Programu Dobrowolnych Nabyć. Pod znakiem takich wydarzeń upłynęło ostatnie 11 miesięcy w Centralnym Porcie Komunikacyjnym.

Prace związane z przygotowaniami do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego nigdy nie zostały przerwane. Wręcz przeciwnie – po urealnieniu Program CPK, który jest teraz oparty na liczbach, zapotrzebowaniu ze strony pasażerów i faktycznym zaawansowaniu projektu – inwestycje są konsekwentnie realizowane.

Mat. CPK

Założenia są takie, że do końca 2024 r. zostanie wydana decyzja lokalizacyjna. Rok 2025 to czas prowadzenia intensywnych prac przygotowawczych niezbędnych do rozpoczęcia budowy lotniska. Następnie w 2026 r. spółka uzyska pozwolenie na budowę lotniska. Jak wynika z harmonogramu, w 2032 r. planowane jest uruchomienie Lotniska CPK. Jednocześnie – w 2032 r. ma zostać otwarty pierwszy odcinek linii „Y” Kolei Dużych Prędkości: Warszawa – CPK – Łódź. Do 2035 r. powinny być gotowe pozostałe odcinki linii #KDP: do Wrocławia i Poznania.

W ciągu ostatniego roku wszystkie objęte umowami zadania spółki CPK były konsekwentnie realizowane. To nie wszystko  od stycznia spółka CPK podpisała kilkadziesiąt umów na łączną kwotę > 650 mln zł. Dotyczyły one m.in. usług inżynieryjnych oraz opracowania dokumentacji projektowej dla części lotniskowej i linii kolejowych.

Mat. CPK

Pokazujemy tylko najważniejsze wydarzenia. W tym roku konsorcjum master architekta, czyli Foster and Partners, Buro Happold i ponad 30 innych firm projektowych przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska oraz dworca kolejowego. Odbiory projektu trwają, są zaawansowane i powinny zakończyć się na początku przyszłego roku.

W skład tej dokumentacji wchodzi ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W pracach brało udział w sumie pół tysiąca projektantów różnych branż.

Dotychczasowe założenia są takie, że w I etapie Lotnisko CPK będzie miało przepustowość do ok. 34 mln pasażerów rocznie – z możliwością dalszej rozbudowy. Dla porównania: Lotnisko Chopina w 2023 r. obsłużyło ok. 18,5 mln pasażerów.

Zaawansowane są roboty nad dokumentacją projektową m.in. dla dróg startowych i kołowania, płyt postojowych i dróg przylotniskowych. To zakres prac generalnego projektanta inżynierii lądowej (MCE) – tę rolę pełni firma Dar z grupy Sidara z Dubaju. Wykonawca jest obecnie na etapie wprowadzania zmian wynikających z aktualizacji parametrów infrastruktury.

W tym samym czasie toczą się skoordynowane prace projektowe dotyczące tzw. obiektów wspierających lotnisko. W ramach tej umowy ramowej spółka CPK nadzoruje opracowanie dokumentacji m.in. wieży kontroli ruchu lotniczego przez JSK Architekci i Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC) przez konsorcjum PIG Architekci i GMT. Wszyscy wykonawcy są wybierani w postępowaniach konkurencyjnych.

Jednocześnie w trybie dialogu konkurencyjnego toczy się postępowanie na zaprojektowanie, montaż i uruchomienie Systemu Obsługi Bagażu (BHS) dla Lotniska CPK. Ten ważny element lotniska będzie umożliwiał niezawodną i szybką obsługę bagażu, w tym w szczególności transferowego, oraz maksymalne skrócenie czasu wydawania bagażu po przylocie.

Mat. CPK

Najbardziej zaawansowane spośród inwestycji kolejowych są te odbywające się w Łodzi. W tym mieście trwają już prace budowalne CPK dotyczące 4,6-kilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP).

W rejonie Łodzi Fabrycznej odbywa się wzmacnianie przez Keller Polska fundamentów Łódzkiego Domu Kultury (ŁDK), bez czego nie będzie możliwa budowa tunelu. W tym samym czasie wykonawca Budimex betonuje strop komory Retkinia, która będzie komorą startową dla tarczy TBM, za pomocą której zostanie wydrążony tunel o średnicy ok. 14 metrów. Po zakończeniu robót przy ŁDK zaczną się prace przy komorze Fabryczna.

Dla tunelu CPK w Łodzi spółka ma już pozwolenia na budowę. W tej chwili zaawansowany jest wybór wykonawcy, którego powinniśmy poznać w przyszłym roku. Inwestycja dotycząca tunelu dalekobieżnego CPK jest skoordynowana z trwającą w sąsiedztwie budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK.

Tunel w Łodzi to kluczowy element linii KDP „Y”, która jest kolejowym priorytetem inwestycyjnym CPK. Łączna długość „Y” to 480 km, a pociągi mają się tu rozpędzać nawet do 320 km/h, co przełoży się na skrócenie czasów przejazdu.

W tym roku spółka CPK podpisała umowę na przygotowanie projektu odcinka z Sieradza do Poznania (przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 162 mln zł). Tym samym wszystkie elementy „Y” Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Wrocław są już w projektowaniu.

Inwestycje kolejowe takie jak ta pozwolą na realizację założenia określanego jako „Polska 100 minut”, w ramach którego przewiduje się szybkie połączenia z Warszawy do większości dużych miast w Polsce. Dodatkowe założenie resortu infrastruktury jest takie, że każdy powiat w Polsce będzie połączony z siecią kolei dalekobieżnej: bezpośrednio, koleją regionalną lub autobusami.

Mat. CPK

W tym roku spółka zawarła kontrakt o wartości ok. 85 mln zł z konsorcjum firm Elkol i Mosty Katowice na zaprojektowanie I etapu węzła kolejowego CPK. To bardzo ważny element sieci, który pozwoli na wystąpienie o pozwolenie na budowę dla odcinka Warszawa – Łódź, a docelowo w sposób etapowany zintegruje lotnisko CPK z siecią kolejową w Polsce.

Co ważne, spółka CPK nie zaniechała budowy innych linii kolejowych. Tam, gdzie były prowadzone prace studialne, są one kontynuowane, a tam, gdzie je zakończono wskazujemy pożądane przebiegi. Przykład: w lipcu i sierpniu Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK ogłosił wybór wariantów inwestorskich dla dwóch linii: węzeł CPK  Płock – Włocławek (to część CMK Północ) i Ostrołęka  Łomża – Pisz – Giżycko.

Do końca 2025 roku wszystkie planowane przez spółkę linie kolejowe oprócz „Y”, który jest już w fazie realizacji, przejdą merytoryczną weryfikację w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej realizowanego przez CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe pod egidą Ministerstwa Infrastruktury.

Na terenie przyszłego Lotniska CPK konsekwentnie kontynuujemy rozbiórki budynków i organizujemy przeprowadzki. W związku ze spodziewanym wydaniem przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej dla Lotniska CPK, końca dobiega Program Dobrowolnych Nabyć (PDN) na jego terenie – tylko do 30 listopada jest jeszcze czas na podpisywanie protokołów uzgodnień.

Spółka CPK zakupiła dotychczas > 1.635 działek o łącznej pow. 1.501 ha, a dla kolejnych 315 ha są podpisane protokoły uzgodnień. W październiku zostały podpisane  protokoły uzgodnień i umowy dla ponad 160 ha. To najlepszy miesięczny wynik od uruchomienia PDN w grudniu 2020 r. Do PDN zostało też zgłoszonych ponad 90 proc. budynków mieszkalnych z terenu lotniska.

Z kolei na obszarze, na którym powstanie linia KDP Warszawa – Łódź, ruszył Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN). Warunki przedstawiane właścicielom są równie korzystne, jak te oferowane dotychczas w ramach PDN na obszarze przyszłego lotniska. Zaczęły się rozmowy z mieszkańcami, a zawieranie aktów notarialnych rozpocznie się jeszcze w tym roku.

CPK to nie tylko lotnisko i kolej, ale też drogi. Dlatego trwa przetarg na projektowanie i budowę dróg wokół lotniska, w którym oferty złożyło 10 firm i 5 konsorcjów. Zakres prac obejmuje m.in. węzeł Baranów na autostradzie A2, węzeł CPK-Wschód i nowy odcinek drogi krajowej nr 50. Szacowana wartość kontraktu to ponad 2,2 mld zł.

 

 

Podobne artykuły