Infrastruktura Wiadomości

Umowa na tunel w Łodzi podpisana

Umowa na tunel w Łodzi podpisana Fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę z konsorcjum Energopol Szczecin – Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów w Mińsku Mazowieckim na budowę tunelu średnicowego w Łodzi.

 

Tunel połączy dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec. Budowa, która potrwa do 2021 roku, pochłonie 1,3 mld zł. Ale za to usprawni komunikację w Łódzkim Węźle Kolejowym.

Projekt przewiduje, że pod miastem tunel rozdzieli się na dwa kierunki: na północ doprowadzi do stacji Łódź Żabieniec, a na południe do Łodzi Kaliskiej. Budowa tunelu to kolejny etap prac, udrażniających ŁWK – pierwszym była budowa tunelu na odcinku Łódź Widzew – Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem Łódź Fabryczna.

– Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

– Budowa tunelu będzie dopełnieniem nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. To ważna inwestycja dla regionu i Polski. To jest kwestia poprawienia komunikacji ogólnopolskiej – podkreślił wicepremier Piotr Gliński, który także był obecny przy podpisywaniu umowy.

 

Kolej wyjeżdża na szersze tory

Kolejarze podkreślają, że tunel średnicowy otworzy nowe możliwości dla Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dlatego, że Łódź Fabryczna stanie się dworcem przelotowym, a to spowoduje skrócenie czasu przejazdu, a przez ścisłe centrum będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.

Udrożni się zarówno komunikacja na osi wschód – zachód (Łódź Widzew – Fabryczna – Kaliska), jak i północ – południe (Widzew –Fabryczna –Żabieniec). – Realizujemy wielkie inwestycje przy wsparciu środków unijnych. Polską kolej traktujemy kompleksowo: obok remontów torów prowadzimy Program Inwestycji Dworcowych i Strategię Taborową – zaznaczył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa.

Oprócz tunelu powstaną także nowe przystanki kolejowe w tunelu: u zbiegu ul. Zielonej, Zachodniej i al. Kościuszki oraz u zbiegu Ogrodowej i Karskiego. Ponadto usprawni on komunikację szynową z innymi miastami w województwie łódzkim. – Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju – stwierdził Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

 

KPK w realizacji

Minister Adamczyk wyraził też zadowolenie z tempa realizacji Krajowego Programu Kolejowego. Tylko w tym roku PKP PLK podpisały umowy na prawie 19 mld zł netto. – Trwa realizacja największego planu inwestycyjnego na kolei . Dziś polska kolej to jeden wielki plac budowy. Dzięki kontraktowi podpisywanemu w Łodzi na kwotę prawie 1,6 mld zł, możemy powiedzieć, że dziś mamy 27 mld zł w realizowanych inwestycjach – podkreślił Andrzej Adamczyk.

I dodał, ze celem rządu jest kolej bezpieczna, punktualna, komfortowa, a przy tym nowoczesna. – Rząd PiS dąży do tego, aby komunikacja kolejowa była nie tyle alternatywą, ale jednym z podstawowych elementów „rusztu komunikacyjnego państwa” – powiedział Adamczyk.