Konsorcjum Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” oraz TORHAMER zrewitalizuje linię kolejową ze Strzelina do Łagiewnik Dzierżoniowskich. Linia ułatwi wywóz kruszyw z miejscowych kopalń.
Umowa na linię nr 319 jest podpisana. Chodzi o 18-kilometrowy odcinek trasy, który biegnie ze Strzelinna przez Mikoszów i Karszów do Łagiewnik Dzierżoniowskich. Linia nr 319 ma przede wszystkim znaczenie dla przewozów towarowych, gdyż obsłuży miejscowe kopalnie kamienia.
Pierwszy etap
Konsorcjum odnowi jednotorową trasę w ciągu ośmiu miesięcy i otrzyma za swoje prace 60mln zł. Po zakończeniu robót utrzymaniem linii zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W przyszłości możliwe jest rozwinięcie infrastruktury towarzyszącej – np. bocznic i punktów ładunkowych – w zależności od potrzeb przedsiębiorców i lokalnych samorządów.
To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny – osiem miesięcy. Życzę wszystkim stronom, abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – powiedział na konferencji prasowej Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.
Linia ze Strzelina do Łagiewnik ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa. Łączy Strzelin – leżący na międzynarodowej trasie Wrocław – Praga z Łagiewnikami, umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim.
To ważny projekt, który jednocześnie pozwoli odciążyć drogi, którymi obecnie transportowane jest kruszywo oraz stanowi ważny element rozbudowy sieci kolejowej w regionu – doda wicemarszałek Michał Rado.
Na razie nie jest przewidywane na tej linii uruchomienie pociągów pasażerskich, ale w przyszłości taka decyzja prawdopodobnie zapadnie.
Ta linia jest ważna zarówno dla samorządów, ale przede wszystkim dla firm. W pierwszej kolejności będą się nią przemieszczać transporty towarowe ale docelowo możliwe będzie wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich – poinformował wicemarszałek Wojciech Bochnak.
Linia kolejowa nr 276 Wrocław – Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki na odcinku ze Strzelina do Kamieńca jest jednotorowa z dużym ruchem pasażerskim. I to ogranicza jej przepustowość dla pociągów towarowych. Teraz, dzięki linii ze Strzelina do Łagiewnik pociągi towarowe ominą ten newralgiczny punkt bardzo obciążony pociągami osobowymi.
Na tę trasę mieliśmy dziewięć ofert a najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego był to dla nas absolutny priorytet. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 km linii kolejowych – relacjonuje Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.
Przywrócenie pociągów pasażerskich
Przywrócenie tej trasy zwiększy możliwości obsługi kamieniołomów i innych nadawców ładunków w południowej części województwa. Umożliwi bowiem bezpośrednie skierowanie towarów na sieć kolejową zamiast na drogi lokalne. To istotne z punktu widzenia efektywności łańcucha dostaw i ochrony dróg przed nadmiernym ruchem ciężarowym.
Chociaż projekt realizowany jest pod kątem ruchu towarowego, odbudowa torów i stacji przywróci tym miejscom status węzłów kolejowych. Dotyczy to zwłaszcza szczególności Łagiewnik i Strzelina. To zaś zwiększy elastyczność sieci kolejowej i stworzy warunki do ewentualnego uruchomienia połączeń pasażerskich w przyszłości. Przywrócenie infrastruktury oznacza też lepsze powiązanie sieci lokalnej z głównymi relacjami kolejowymi w regionie.
Planowana rewitalizacja to element konsekwentnie realizowanego programu przejmowania i przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk uzyskał kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, a na wielu nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski.