Strona główna » Wiadomości » Umowa na linię nr 319

Umowa na linię nr 319

Redakcja
Fot. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

Konsorcjum Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” oraz TORHAMER zrewitalizuje linię kolejową ze Strzelina do Łagiewnik Dzierżoniowskich. Linia ułatwi wywóz kruszyw z miejscowych kopalń.

 

Umowa na linię nr 319 jest podpisana. Chodzi o 18-kilometrowy odcinek trasy, który biegnie ze Strzelinna przez Mikoszów i Karszów do Łagiewnik Dzierżoniowskich. Linia nr 319 ma przede wszystkim  znaczenie dla przewozów towarowych, gdyż obsłuży miejscowe kopalnie kamienia.

Pierwszy etap

Konsorcjum odnowi jednotorową trasę w ciągu ośmiu miesięcy i otrzyma za swoje prace 60mln zł. Po zakończeniu robót utrzymaniem linii zajmie się Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. W przyszłości możliwe jest rozwinięcie infrastruktury towarzyszącej – np. bocznic i punktów ładunkowych – w zależności od potrzeb przedsiębiorców i lokalnych samorządów.

To kolejna ważna inwestycja ze środków KPO na Dolnym Śląsku. Dzięki staraniom zarządu województwa rewitalizacja tej ważnej trasy zyskała finansowanie i ma szansę się rozpocząć. Termin realizacji jest ambitny – osiem miesięcy. Życzę wszystkim stronom, abyśmy się spotkali w przyszłym roku na odbiorze tej inwestycji – powiedział na konferencji prasowej Paweł Gancarz, marszałek województwa dolnośląskiego.

Linia ze Strzelina do Łagiewnik ma kluczowe znaczenie dla południowej części województwa. Łączy Strzelin – leżący na międzynarodowej trasie Wrocław – Praga z Łagiewnikami, umożliwiając bezpośredni wywóz surowców w kierunku północnym i zachodnim.

To ważny projekt, który jednocześnie pozwoli odciążyć drogi, którymi obecnie transportowane jest kruszywo oraz stanowi ważny element rozbudowy sieci kolejowej w regionu – doda wicemarszałek Michał Rado.

Na razie nie jest przewidywane na tej linii uruchomienie pociągów pasażerskich, ale w przyszłości taka decyzja prawdopodobnie zapadnie.

Ta linia jest ważna zarówno dla samorządów, ale przede wszystkim dla firm. W pierwszej kolejności będą się nią przemieszczać transporty towarowe ale docelowo możliwe będzie wpięcie jej w sieć połączeń pasażerskich – poinformował wicemarszałek Wojciech Bochnak.

Linia kolejowa nr 276 Wrocław – Strzelin – Kamieniec Ząbkowicki na odcinku ze Strzelina do Kamieńca jest jednotorowa z dużym ruchem pasażerskim. I to ogranicza jej przepustowość dla pociągów towarowych. Teraz, dzięki linii ze Strzelina do Łagiewnik pociągi towarowe ominą ten newralgiczny punkt bardzo obciążony pociągami osobowymi.

Na tę trasę mieliśmy dziewięć ofert a najkorzystniejszą złożył DOLKOM. Środki z KPO musimy rozliczyć do połowy przyszłego roku, dlatego był to dla nas absolutny priorytet. Dzięki oszczędnościom i przesunięciom środków europejskich w najbliższych trzech latach zrewitalizujemy 200 km linii kolejowych – relacjonuje Mateusz Masłowski, dyrektor Dolnośląskiej Służby Dróg i Kolei.

Przywrócenie pociągów pasażerskich

Przywrócenie tej trasy zwiększy możliwości obsługi kamieniołomów i innych nadawców ładunków w południowej części województwa. Umożliwi bowiem bezpośrednie skierowanie towarów na sieć kolejową zamiast na drogi lokalne. To istotne z punktu widzenia efektywności łańcucha dostaw i ochrony dróg przed nadmiernym ruchem ciężarowym.

Chociaż projekt realizowany jest pod kątem ruchu towarowego, odbudowa torów i stacji przywróci tym miejscom status węzłów kolejowych. Dotyczy to zwłaszcza szczególności Łagiewnik i Strzelina. To zaś zwiększy elastyczność sieci kolejowej i stworzy warunki do ewentualnego uruchomienia połączeń pasażerskich w przyszłości. Przywrócenie infrastruktury oznacza też lepsze powiązanie sieci lokalnej z głównymi relacjami kolejowymi w regionie.

Planowana rewitalizacja to element konsekwentnie realizowanego programu przejmowania i przywracania nieczynnych linii kolejowych przez samorząd województwa. Od 2019 roku Dolny Śląsk uzyskał kontrolę nad ponad 20 odcinkami dawnych linii, a na wielu nich – jak do Sobótki, Karpacza czy Chocianowa – przywrócono po latach ruch pasażerski.

Podobne artykuły