Od stycznia do końca sierpnia kolej w Ukrainie przewiozła blisko 19 milionów ton zboża.
Ukraina: więcej zboża na kolei. Tylko w sierpniu na eksport wysłano 2 mln 553 tys. ton ziarna. Zdecydowana większość wyruszyła do odbiorców drogą morską, ale najpierw muszą je tam dowieźć kolej., Udział produktów rolnych w masie towarów transportowanych koleją do portów wzrósł w sierpniu do 95%.
Kolej na Ukrainie, która w okresie styczeń–lipiec przewiozła 92,5 mln t towarów, pozostaje bezwzględnym liderem przewozów towarowych w tym kraju.
Po dość słabych pierwszych miesiącach tego roku w sierpniu zanotowano zdecydowany wzrost przewozów. W ciągu 26 dni sierpnia na sieć kolejową załadowano 2 mln 232 tys. t zboża. To o 10% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku i ok. 2,7 raza więcej niż w lipcu.
To odbicie jest zdecydowanie odczuwalne w naszych operacjach. Pojawiają się pytania o nowe kierunki przewozów, w tym również Azję Środkową i Turcję – powiedział Paweł Kołosko, wiceprezes ds. rynków wschodnich w Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki w Ukrainie.
Kołosko dodał:
Widzimy pozytywne sygnały rynkowe, zwłaszcza w kontekście zwiększonych wolumenów w sierpniu, i jesteśmy gotowi wspierać naszych partnerów zarówno w eksporcie przez porty, jak i w transporcie przez zachodnie przejścia graniczne.
Laude Smart Intermodal przygotowuje się do uruchomienia regularnych połączeń Turcja–UE przez Ukrainę. Dodatkowo operator chce połączyć UE przez Ukrainę z Gruzją i Azerbejdżanem. Pierwsze pociągi ruszą jesienią. Zaś regularne połączenia Laude z Turcją i dalej Azją Środkową możliwe będą od stycznia przyszłego roku.
Dzięki elastycznemu modelowi intermodalnemu oraz obecności na wielu rynkach nie tylko utrzymujemy stabilny poziom przewozów, ale również rozwijamy nowe możliwości dla naszych klientów – podsumowuje Paweł Kołosko.
Rosnące przewozy zbóż to dobra informacja dla Laude Smart Intermodal, gdyż ten rok na Ukrainie jest generalnie trudny i wymagający dla operatora.
Innowacyjne rozwiązania logistyczne
Laude Smart Intermodal chce wykorzystać swój potencjał w zacieśnianiu relacji Ukrainy po obu stronach Morza Czarnego. To dlatego, że spółka posiada ok. 70% udział w rynku przewozów intermodalnych w Ukrainie i jest przez to kluczowym operatorem u naszego wschodniego sąsiada.
Kluczem do sukcesu są innowacyjne rozwiązania. Dziś jeszcze 99% działalności Laude Smart Intermodal to produkt Smart Intermodal, czyli: jeden klient – jeden pociąg. W 2025 r. spółka rozpoczyna wdrażanie, zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie, nowego rozwiązania – Time for Revolution: jeden klient – jeden kontener.
Przewozy operator oprze na regularnych połączeniach. Lata 2025–2026 mają być okresem przejściowym, w 2027 r. Laude chce już zaoferować dostęp do tej usługi wszystkim klientom i prowadzić tak zestawiane pociągi do praktycznie całej Europy. Zamierza połączyć Polskę i Ukrainę z Europą Zachodnią, oferując rozwiązania konkurencyjne dla transportu samochodowego.
W spółce podkreślają jednak, że w kluczowych dla przetrwania i odbudowy Ukrainy relacjach z Unią Europejską Polska może – i powinna – być główną linią tranzytową w przewozach cargo.
Żeby jednak tak się stało, powinniśmy zadbać o atrakcyjność naszych terminali, poprawić przepustowość i prędkość przewozową. Musimy zabiegać o to, aby Ukraina chciała wybierać tranzyt przez Polskę – podsumowuje Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal.