W ciągu ośmiu miesięcy 2025 roku wolumen ładunków przewiezionych w kontenerach na Ukrainie wyniósł 151 897 TEU. 60% przewozów związanych było z eksportem ukraińskich produktów, 28% z importem różnych materiałów do walczącego kraju, a 12% stanowiły przewozy wewnątrz Ukrainy. Laude Smart Intermodal pozostaje jednym z liderów ukraińskiego rynku przewozów intermodalnych.
Ukraina: więcej stali i nawozów sztucznych przewożą pociągi, chociaż liderem w przewozach kontenerowych pozostają zboża. Odpowiadają bowiem za 26% wolumenu, to jednak ich udział w transporcie spadł o 13%. W tym samym czasie o 5% wzrosły przewozy stali, o 3% makuchów i śruty oraz o 1% żywic syntetycznych.
Rynek zmienia się i dostosowuje do bieżących wymagań oraz oczekiwań partnerów handlowych Ukrainy. Kluczem do utrzymania dobrej pozycji przewozowej jest elastyczność. Eksportujemy dziś przede wszystkim stal, z kolei wewnątrz Ukrainy sporą część naszych transportów stanowi śruta dla rolnictwa – twierdzi Paweł Kołosko, wiceprezes ds. rynków wschodnich w Laude Smart Intermodal i dyrektor generalny spółki na Ukrainie.
Przewozy eksportowe ładunków w kontenerach w ciągu ośmiu miesięcy 2025 r. spółka realizuje zarówno przez porty morskie (41 545 TEU, czyli 45%), jak i lądowe przejścia graniczne (50 512 TEU, czyli 55%).
Tak, porty czarnomorskie pozostają jednym z naszych kluczowych kierunków przewozowych. Równolegle bardzo istotnym obszarem działalności jest Unia Europejska, zarówno w eksporcie, jak i w imporcie towarów – zapewnia Paweł Kołosko.
I dodaje:
Z krajów Unii Europejskiej do Ukrainy najczęściej przewozimy nawozy. W kierunku odwrotnym, z Ukrainy do UE, dominującym towarem jest stal.
Ataki na infrastrukturę
Konsekwencją coraz częstszych ataków na infrastrukturę kolejową jest spadek wolumenów przewozowych. Uszkodzone linie kolejowe co prawda są błyskawicznie odbudowywane, ale sytuacja na froncie sprawia, że inne ładunki otrzymują priorytet w przewozach. Takie wahania to jednak nic nowego. Spółka pracuje nad nowymi połączeniami – nie tylko już zapowiadanymi, z Turcją, ale także nad częstszym wykorzystaniem polskich portów bałtyckich w transporcie towarów zarówno na Ukrainę, jak i z Ukrainy.
Dzięki elastycznemu modelowi intermodalnemu oraz obecności na wielu rynkach utrzymujemy stabilny poziom przewozów oraz rozwijamy nowe możliwości dla naszych klientów – mówi Paweł Kołosko.
Spółka rozpoczęła także wdrażanie, zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie, nowego rozwiązania – Time for Revolution: jeden klient – jeden kontener
To sposób na ułatwienie transportu między innymi produktów rolniczych, ale też każdego innego towaru. Załadunek i wyładunek nie wymagają od nadawcy i odbiorcy dostępu do infrastruktury kolejowej. Tak zwana pierwsza i ostatnia mila może być realizowana naszym transportem kołowym, oczywiście przewozy będą oparte na regularnych połączeniach. Lata 2025–2026 mają być okresem przejściowym, w 2027 r. Laude chce już zaoferować tę usługę wszystkim klientom i prowadzić tak zestawiane pociągi do praktycznie całej Europy. Zamierza połączyć Polskę i Ukrainę z Europą Zachodnią, proponując rozwiązania konkurencyjne dla transportu samochodowego – podsumowuje wiceprezes Paweł Kołosko.