Strona główna » Wiadomości » Tysięczny pojazd na torach

Tysięczny pojazd na torach

Redakcja
Fot. Stadler

Stadler Polska świętował podczas targów TRAKO ważny kamień milowy – wyprodukowanie 1000. pojazdu w zakładzie w Siedlcach. Jubileuszowy pociąg to pięciowagonowy, elektryczny FLIRT najnowszej generacji, który wzmocni flotę Kolei Mazowieckich. Pojazd jest pierwszym z zamówień złożonych w 2024 roku przez mazowieckiego przewoźnika regionalnego. Stadler Polska dostarczy do 75 nowych pociągów, które będą obsługiwać trasy na terenie całego Mazowsza.

 

Tysięczny pojazd na torach. To osiągnięcie podkreśla nie tylko skalę rozwoju firmy w Polsce. Ale także symbolicznie wieńczy 18 lat udanej działalności zakładu w Siedlcach. Pierwszy wyprodukowany w Polsce pojazd, jak i ostatni, otrzymały barwy Kolei Mazowieckich.

Wyprodukowanie 1000 pojazdu w naszej fabryce w Siedlcach to wielkie osiągnięcie, z którego jesteśmy niezmiernie dumni. Stawiając na innowacyjność, jakość i lokalne zaangażowanie, zyskaliśmy zaufanie klientów w całej Europie – stwierdził Radosław Banach, prezes Stadler Polska.

Z Siedlec do 18 krajów europejskich

Historia zakładu Stadler Polska w Siedlcach rozpoczęła się w 2006 roku kontraktem na 14 pojazdów FLIRT, z których 10 trafiło do Kolei Mazowieckich. To zamówienie stało się impulsem do utworzenia zakładu produkcyjnego w Polsce. Od tego czasu wszystkie 237 pojazdów przeznaczonych na rynek krajowy, a jeszcze więcej na eksport, zostało wyprodukowanych w Siedlcach.

W ciągu ostatnich 18 lat zakład stale się rozwijał – modernizując i rozbudowując hale produkcyjne i biura, inwestując w najnowocześniejsze technologie. A także budując sieć lokalnych polskich dostawców oraz tworząc nowe miejsca pracy w produkcji i inżynierii. Dziś zakład może pochwalić się imponującym dorobkiem: we współpracy z lokalnymi dostawcami i partnerami wyprodukował 1000 pojazdów szynowych, które przewożą pasażerów w 18 krajach europejskich, w tym w Holandii, Niemczech, Włoszech, Norwegii, Wielkiej Brytanii, Estonii, Czechach, Austrii, na Węgrzech i w Hiszpanii.

Ten sukces nie byłby możliwy bez zaangażowania naszych pracowników na każdym szczeblu. Zespół Stadler Polska liczy obecnie 1500 osób. Serdecznie dziękuję wszystkim za zaangażowanie. Dziękuję również naszym klientom i partnerom za zaufanie i współpracę. W szczególności chciałbym podziękować Kolei Mazowieckich, z którymi rozpoczęła się nasza podróż po Polsce i z którymi świętujemy dziś zakup 1000 pojazdu – zaznaczył prezes Radosław Banach.

135 pociągów FLIRT z Mazowsza dla Mazowsza

Polska pozostaje największym rynkiem zbytu dla Stadler Polska – 237 pojazdów jeździ obecnie po polskich torach w barwach PKP Intercity, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Śląskich, MPK Kraków i Kolei Mazowieckich.

Współpraca Stadlera z Kolejami Mazowieckimi trwa już prawie dwie dekady. Pojazdy zamówione w 2006 roku nadal niezawodnie jeżdżą po polskich torach, w tym na trasie Warszawa–Siedlce. W latach 2020-2023 zakład dostarczył operatorowi 61 pociągów FLIRT. W ramach umów podpisanych w latach 2024 i 2025, Stadler Polska dostarczy Kolejom Mazowieckim do 75 nowych pociągów FLIRT. 

Tysięczny pojazd wyprodukowany w zakładzie Stadlera w Siedlcach, który będzie jeździł po mazowieckich torach w barwach Kolei Mazowieckich, to doskonałe podsumowanie naszej wieloletniej i owocnej współpracy. Obecnie Koleje Mazowieckie eksploatują 71 pojazdów Stadlera, a w nadchodzących latach flota przewoźnika powiększy się o kolejne 64 jednostki – podkreśla Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Po zrealizowaniu obecnych zamówień Koleje Mazowieckie będą eksploatować łącznie 135 pojazdów FLIRT, a planowana jest kolejna umowa na 11 pojazdów. Pojazdy te znacząco przyczyniają się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróży na trasach z Warszawy do miast i miejscowości Mazowsza.

Jestem niezmiernie zadowolony, że tysięczny pojazd opuszczający siedlecką fabrykę trafi do Kolei Mazowieckich. Stadler od lat jest dla nas kluczowym partnerem, dostarczając pojazdy o wysokiej niezawodności. Obecnie pojazdy FLIRT stanowią ponad jedną piątą naszej floty. Po dostawie kolejnych pojazdów ten udział znacząco wzrośnie. Ważne jest również to, że wszystkie te pojazdy są produkowane na Mazowszu, co przyczynia się do rozwoju gospodarczego całego regionu – zauważył Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.

 

Podobne artykuły