Prawo i przetargi Tabor

Tylko Newag z ofertą na hybrydy dla zachodniopomorskiego

Tylko Newag z ofertą na hybrydy dla zachodniopomorskiego Fot. Newag (zdjęcie ilustracyjne)

Jedna oferta została złożona w przetargu na dostawę hybrydowych pojazdów dla województwa zachodniopomorskiego. Co najważniejsze mieści się w budżecie zamawiającego.

Zainteresowany dostawą hybrydowych składów dla samorządu jest nowosądecki NEWAG, który zaproponował, że dostarczy jeden pojazd za kwotę 24,6 mln zł brutto. Wynikająca z oferty kwota wykonania zamówienia podstawowego, obejmującego dostawę dwóch pojazdów, wynosi 49,2 mln zł brutto i mieści się w zaplanowanym budżecie, który wynosi dokładnie tyle, ile proponuje producent.

Pandemia koronawirusa poważnie wpłynęła także na sytuację w transporcie publicznym.  Musimy jednak myśleć perspektywicznie i robić wszystko, by za jakiś czas życie mogło wrócić  do normy. To dla regionu wyjątkowo ważna inwestycja, zważywszy, że linie kolejowe na wielu odcinkach nie są zelektryfikowane. Dobrze rokuje, że ofertę złożył nasz sprawdzony partner i dostawca pojazdów – powiedział Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.

Pomorze Zachodnie jest jednym z pierwszych regionów, który postawił na pojazdy dwunapędowe, łączące najważniejsze zalety pojazdów elektrycznych (wysokie przyspieszania, brak emisji spalin),  i wyposażonych w przekładnię elektryczną pojazdów spalinowych (możliwość poruszania się po liniach niezelektryfikowanych). Przetarg obejmuje zakup dwóch pojazdów wyposażonych w m.in. 150 miejsc siedzących każdy, z możliwością zakupu nawet 10 kolejnych pojazdów w ramach prawa opcji. Termin realizacji całego zamówienia to lata 2020 – 2022.

Wcześniej przetarg na dostawę takich pociągów ogłosiły też Koleje Dolnośląskie. Pierwsze podejście nie okazało się skuteczne, stąd też przewoźnik ponowił postępowanie. Chce kupić 2 hybrydy z opcją na 6 kolejnych.

W ocenie Zachodniopomorskiego Urzędu Marszałkowskiego tabor dwunapędowy stworzy możliwość uatrakcyjnienia rozkładu jazdy dla podróżnych poprzez wprowadzenie do dotychczasowej oferty bezpośrednich pociągów relacji Szczecin Gł. – Kołobrzeg – Koszalin. Jest to relacja o całkowitej długości 177 km łącząca dwa największe miasta Pomorza Zachodniego, przebiegająca z wykorzystaniem niezelektryfikowanego odcinka Kołobrzeg – Goleniów o długości 100 kilometrów. Ponadto nowe pociągi stworzą korzystne warunki obsługi zmodernizowanej linii kolejowej nr 210 Szczecinek – Runowo Pomorskie obsługując bezpośrednią relację Szczecin Gł. – Szczecinek przez Stargard, Drawsko Pomorskie, Złocieniec i Czaplinek.

Województwo Zachodniopomorskie podało też, że na inwestycje taborowe w ostatnich 10 latach wydało łącznie ponad 1 mld zł. Zakupy w znacznej większości były sfinansowane ze środków Unii Europejskiej.

Teraz oferta, zgodnie z prawem zamówień publicznych, będzie badana przez komisję przetargową. Czekamy zatem na decyzję, ale wydaje się, że NEWAG jest blisko zdobycia pierwszego w historii zamówienia na hybrydy.