W piątek 7 kwietnia otworzono ofert na budowę tunelu średnicowego pod Łodzią. Ma on połączyć dwa bardzo ważne dworce w stolicy województwa.
Tunel ma połączyć od południa dworzeć Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a od północy dworzec Łódź Fabryczna ze stacją Łódź Żabieniec. Jak zapowiada Łódzka Kolej Aglomeracyjna w podziemiu tunelu mają powstać nowe przystanki Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa.
W przetargu wystartowało 6 ofert. Wygrało konsorcjum Gulermark i Mosty Łódź SA z najniższą ceną 1,36 mld zł brutto. Pięć pozostałych ofert pochodzi od konsorcjum Energopol Szczecin i PBDiM Mińsk Mazowiecki (cena 1,59 mld zł), konsorcjum Astaldi S.P.A. i Torpol (cena 1,669 mld zł brutto), IDS BUD (cena 1,796 mld zł brutto), Dogus (cena 2,1 mld zł brutto), Impresa Pizzarotti (cena 2,147 mld zł brutto).
Kryteria, według których oceniano oferty: 60% cena, 25% termin realizacji, a w 15% – okres gwarancji (minimum 4 lata). Wszystkie ofert zawierały gwarancję na 72 miesiące.
Tunel sprawi dogodną możliwość trasowania pociągów przez centrum Łodzi na liniach północ-południe, wschód-zachód. Pociągi będą kursować wtedy nawet co 10 minut, więc ruch będzie wzmożony. ŁKA będzie aktualizować siatkę połączeń w aglomeracji. Wydłuży trasę z Kutna do Radomska czy z Sieradza do Skierniewic. Nowe linie wahadłowe pojawią się na czas Expo2022. Będą to linie W1 ze Zgierza przez tunel i Łódź Fabryczną do Dworca Łódź Widzew i W2 z Pabianic przez tunel i Łódź Fabryczną do Łodzi Widzewa.
Prace mają być wykonane z budżetu PKP PLK – jest to 2,169 mld zł. Zakończenie budowy ma mieć miejsce w 2022 roku.