Dworzec w Jastarni zmienia swoje oblicze. Trwająca od września 2022 roku inwestycja PKP SA ma zakończyć się pod koniec roku.
Przebudowa dworca rozpoczęła się we wrześniu zeszłego roku. Od tego czasu wykonawca przeprowadził m.in. prace związane z izolacją fundamentów, rozbiórkowe, a także częściowo konstrukcyjne. Aktualnie prowadzona jest odbudowa więźby dachowej. Niebawem ruszą również prace związane z zagospodarowaniem terenu, w tym układanie nowej nawierzchni wokół dworca.
Inwestycja w Jastarni jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych i jest dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to kompleksowa przebudowa niewielkiego, wybudowanego w latach 20. XX wieku dworca. Dzięki niej elewacja odzyska ceglany wygląd. Zostanie ona wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły. Idealnie z nowym wyglądem elewacji dworca będą współgrały drzwi i okna w kolorze brązowym oraz ceramiczna dachówka. Całkowicie nowy wygląd zyska wiata przylegającą do wejścia do budynku. Będzie to konstrukcja stalowa pomalowana na kolor szary, z przeszklonym dachem. Znajdzie się na niej podświetlany napis z nazwą dworca, a pod nią zaprojektowano stojaki rowerowe. Historyczny charakter obiektu podkreśli stylizowany zegar, natomiast jego bryłę iluminacja nocna budynku.
Przestrzeń obsługi podróżnych, do której dostaniemy się z boku budynku, zaprojektowano nowocześnie. Posadzka w holu będzie posiadała geometryczny wzór ułożony przy pomocy płytek imitujących drewno i kamień. Ściany do wysokości lamperii obłożono wielkoformatowymi panelami gresowymi w kolorze szarym, a powyżej pomalowano na biało. Oświetlenie zaprojektowano w formie modnych reflektorów na szynie. Tuż nad witrynami kas biletowych będą zamontowane elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. We wnętrzu znajdą się również ławki, kosze oraz gabloty z rozkładem jazdy pociągów. Na zewnątrz pod wiatą przewidziano miejsca dla automatu z przekąskami i biletomatu. W sąsiedztwie holu zaprojektowano toalety dla podróżnych. Na parterze zlokalizowano także lokal handlowo-usługowy oraz pomieszczenia techniczne.
Dworzec będzie w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Zaprojektowano w nim szereg rozwiązań, które poprawią ich komfort. Wśród nich plany dotykowe, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy ścieżki prowadzące dla osób niewidzących i niewidomych. W budynku znajdzie się również toaleta dla osób z niepełnosprawnościami, a na zewnątrz, przy wiacie, podjazd dla wózków.
Przebudowa dworca to nie tylko pozytywne zmiany dla osób z niepełnosprawnościami, ale również dla środowiska. Z ekologicznych rozwiązań warto wspomnieć o energooszczędnym oświetleniu, zbiornikach retencyjnych magazynujących deszczówkę, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania wody w toaletach, a także o zastosowaniu w otoczeniu dworca ażurowej nawierzchni pozwalającej na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu i zwiększającej tym są powierzchnie biologicznie czynną. Pozytywny wpływ na energooszczędność budynku będzie miało również jego ocieplenie, a także użycie okien i drzwi o odpowiednich parametrach technicznych. Warto także zwrócić uwagę na zastosowanie systemu inteligentnego zarządzania budynkiem, który będzie sterował urządzeniami i instalacjami, a także optymalizował zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Jego funkcją jest również czuwanie nad bezpieczeństwem dworca, gdyż docelowo ma on integrować systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Przebudowa dworca obejmie również jego najbliższe otoczenie. Poza nową nawierzchnią, podjazdem, wyznaczaniem miejsc parkingowych oraz uporządkowaniem terenów zielonych zaprojektowano stojaki rowerowe. Część z nich będzie się mieścić pod wiatą przy wejściu, a pozostałe przy ścianie budynku od strony peronów. Ciekawym akcentem będą nowe elementy małej architektury takie jak murki gabionowe czy nowe oświetlenie.
Przebudowa dworca w Jastarni to koszt 10,62 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą robót firma MERX sp. z o. o. z Warszawy, a dokumentację projektową opracowała Paka Architekci sp. z o.o. ze Skierniewic.