Strona główna » Wiadomości » Trasa Gorzów – Poznań będzie odtworzona

Trasa Gorzów – Poznań będzie odtworzona

Redakcja
Fot. PKP PLK/ Radek Śledziński

Zarządca infrastruktury kolejowej podpisał umowę za blisko 20 mln zł na projekt rewitalizacji linii między Gorzowem Wielkopolskim a Międzychodem. Odbudowa trasy spowoduje powrót pociągów na tę linię po ponad 30 latach. Co więcej, kolejarze odtworzą ciąg kolejowy z Poznania do Gorzowa Wielkopolskiego.

 

Trasa Gorzów – Poznań będzie odtworzona. Na trzech liniach kolejowych: Gorzów Wielkopolski – Skwierzyna (nr 367), Skwierzyna – Międzychód (nr 363) i Szamotuły – Międzychód (nr 368), dokumentacja projektowa uwzględni nowe, lepsze parametry. Docelowo PKP Polskie Linie Kolejowe zelektryfikują trasę oraz dostosują ją do prędkości 160 km/h. To aż o 40 km/h więcej niż pierwotnie zakładano.

Dzięki temu przygotowane będą sprawne połączenia alternatywnym ciągiem kolejowym łączącym Poznań z Gorzowem Wielkopolskim. Najszybsze pociągi (z postojami w Szamotułach, Sierakowie, Międzychodzie i Skwierzynie) pokonają tę trasę w 78 min, a składy regionalne w 120 min, natomiast analogiczne przejazdy na odcinku Międzychód – Gorzów Wielkopolski szacowane są na 31 minut i 57 minut. To znacznie szybciej niż przed zawieszeniem połączeń, kiedy czas przejazdu między Międzychodem a Gorzowem Wielkopolskim wahał się od 1,5 do 2,5 godziny.

Projektujemy już trasę na wielkopolskim odcinku, teraz zaczynamy szykować dokumentację dla lubuskiego fragmentu. Co ważne, na obu komponentach osi wprowadzamy wyższe parametry, co pozwoli osiągnąć możliwie jak najlepsze efekty dla podróżnych. Wydatkując środki publiczne niezmiennie przyświeca nam bowiem jeden cel: tworzenie infrastruktury najwyższe jakości. Podniesienie prędkości i elektryfikacja to gwarancja szybkich, niezawodnych i bardziej komfortowych przejazdów, a właśnie na takiej kolei nam zależy – powiedział Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

 

Kolej łączy, ale żeby tak było w rzeczywistości, konieczna jest szersza i kompleksowa perspektywa. Z tego względu, po gruntownej analizie, poprawiliśmy pierwotne założenia, wprowadzając do dokumentacji projektowej lepsze parametry. Dzięki temu umożliwimy sprawne przejazdy pociągów nie tylko w ruchu regionalnym, ale i ruchu międzywojewódzkim. W rezultacie chcemy, aby za kilka lat odcinek Poznań – Gorzów Wielkopolski podróżni mogli sprawnie i wygodnie przejechać nowoczesnym pociągiem zasilanym trakcją elektryczną – stwierdził Paweł Pleśniar, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Plany PKP PLK

Trasa Gorzów – Poznań będzie odtworzona. Dokumentacja projektowa określi optymalny zakres prac niezbędnych do reaktywacji niewykorzystywanej w ruchu od 1995 r. linii Skwierzyna – Międzychód. Na ok. 30 km odcinku kolejarze zamierzają przebudować tor i zamontować nowoczesne urządzenia sterowania. Dokumentacja określi również zakres prac niezbędny do podniesienie parametrów eksploatacyjnych linii kolejowej nr 367 na odcinku Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski. To kolejne 28 km. W podobny sposób modernizacja przebiegnie także na sześciokilometrowym odcinku Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna (linia nr 415).

Aby kolej była bliżej podróżnych, powstaną nowe perony między Gorzowem Wielkopolskim, Strefą Ekonomiczną a Międzychodem. Pasażerowie wygodnie wsiądą do pociągów w Wierzbnie, Rokitnie, Goraju oraz Przytocznej i Chełmsku. Tak samo będzie w Trzebieszewie, Brzozowcu Gorzowski, Deszcznie, jak również w Gorzowie Wielkopolskim (Karnin, Zieleniec, Zamoście i Wieprzyce).

Dostęp do kolei ułatwią również nowe przystanki: Gorzów Wielkopolski Zachód, Gorzów Wielkopolski Zakanale oraz Gorzów Wielkopolski Strefa Ekonomiczna. Wszystkie perony wykonawcy wyposażą w wiaty, ławki i czytelne oznakowanie. Na antypoślizgowej nawierzchni znajdą się pomocne dla osób niewidomych ścieżki naprowadzające. Zaś ułatwieniem dla pasażerów mających trudności z poruszaniem się będą pochylnie. W rezultacie kolej będzie łatwo dostępna dla każdego.

Zgodnie z podpisaną umową dokumentację dla projektu „Prace na linii nr 363 na odcinku Skwierzyna – Międzychód” wykona konsorcjum Infra – Centrum Doradztwa oraz RDK Projekt. Wartość kontraktu to blisko 20 mln zł. Dokumentacja pozwoli na ogłoszenie przetargu na wykonawcę prac budowlanych na trasie. PKP PLK przewidują, że opracowanie projektowe pozyskają w I kwartale 2028 r. Z uwagi na obecne szacunki, w ramach programu „Kolej +”, kolejarze przygotują fundamenty pod budowę sieci trakcyjnej. Natomiast samą elektryfikację PKP PLK zamierzają uwzględnić w przetargu na roboty budowlane jako prawo opcji. Oznacza to, że kolej zrealizuje inwestycję w przypadku zapewnienia finansowania z programu „Kolej+” (gdy oferty wykonawców „zmieszczą się” w założonym budżecie). W przeciwnym razie PKP PLK poszukają alternatywnych źródeł finansowania elektryfikacji linii w województwie lubuskim i w Wielkopolsce.

Lubsko też odzyska kolej

W województwie lubuskim, dzięki programowi „Kolej +”, po 30 latach powrócą także połączenia między Lubskiem a Bieniowem (lk nr 275, Wrocław Muchobór – Gubinek). Na około 18-km odcinku ekipy robotników przebudują tor i przystosują go do przejazdów pociągów spalinowych z prędkością 120 km/h. Nowa „mijanka” w Letnicy pozwoli włączyć rewitalizowaną trasę w linię Zielona Góra Główna – Żary (nr 370). A w efekcie umożliwi dojazd z Lubska do Zielonej Góry.

Dobrą obsługę podróżnych zapewnią perony w Lubsku (Lubsko Karaś, Lubsko, Lubsko Wschodnie), Budziechowie, Jasieniu, Bieszkowie, Biedrzychowicach Dolnych oraz wyremontowana stacja Bieniów. PKP PLK spodziewają się, że zakończenie wszystkich prac w ramach projektu „Rewitalizacja linii nr 275 na odcinku Bieniów – Lubsko wraz z budową przystanków w m. Budziechów, Jasień i Bieszków” nastąpi pod koniec 2028 r.

Podobne artykuły