Strona główna » Wiadomości » Transport miejski » Tramwaje Warszawskie wymieniają urządzenia pokładowe w pojazdach. Łącznie w 650 tramwajach

Tramwaje Warszawskie wymieniają urządzenia pokładowe w pojazdach. Łącznie w 650 tramwajach

Redakcja
Fot. Tramwaje Warszawskie

Tramwaje Warszawskie w zeszły piątek podpisały umowę na gruntowną modernizację Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, która umożliwi pełną kontrolę punktualności pojazdów. Za realizację projektu będzie odpowiadała firma GMV Innovating Solutions sp. z o.o.

Najnowszą inwestycją Tramwajów Warszawskich w modernizację Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej jest projekt wymiany wszystkich geolokalizatorów pokładowych na nowe. Po rozstrzygnięciu przetargu publicznego, w dniu 11 marca 2022 r. Tramwaje Warszawskie zawarły z GMV umowę na świadczenie usługi dostarczenia pozycji pojazdu, wyliczania odchyłki, wyświetlania i wymiany danych na dostarczonych i zamontowanych urządzeniach.

W ramach podstawowych zakresów umowy, GMV jest zobowiązane do wyposażenia w zestaw urządzeń pokładowych 650 tramwajów (łącznie 731 zestawów pokładowych, z uwzględnieniem tramwajów dwukierunkowych). Realizacją tą objęte są również 123 najnowsze tramwaje produkcji Hyundai Rotem, których dostawy do warszawskiego przewoźnika rozpoczęły się pod koniec 2021 roku.

Na realizację dostaw i montaży w obecnie eksploatowanych pojazdach GMV ma czas do końca lutego 2023 roku, a przypomnijmy że Hyundai według umowy ma dostarczyć wszystkie pojazdy do końca kwietnia 2023 roku. Dostawy i montaże urządzeń w nowych tramwajach realizowane będą zgodnie z harmonogramem dostaw taboru od producenta. Po zakończeniu montaży i uruchomieniu urządzeń w pojazdach rozpocznie się 36 miesięczny okres nadzoru i obsługi serwisowo-eksploatacyjnej, mający na celu zapewnienie niezawodnego funkcjonowania usług.

Nasze najnowsze komputery pokładowe EP200 w wersji przeznaczonej na rynek kolejowy (czyli zgodne z normą EN 50155) będą precyzyjne pozycjonowały warszawskie tramwaje w oparciu o systemy nawigacji satelitarnej (GPS, Galileo), wyliczanie odchyłki czasowej dla tramwaju względem rozkładu jazdy oraz bezprzewodową komunikację z systemami centralnymi. Na 7-calowych wyświetlaczach motorniczy będzie mógł odczytać wyliczoną przez komputer odchyłkę, komunikaty, ostrzeżenia i zalecenia nadsyłane z Centrali Ruchu, co umożliwi pełną kontrolę punktualności – zapewnia Rafał Krzysiak, Head of ITS Business Development Poland w GMV Innovating Solutions.

Modernizacja komputerów ma dla Tramwajów Warszawskich charakter strategiczny, ponieważ zasilają one wiele obecnie funkcjonujących kluczowych systemów. System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP), w którym dokonuje się estymacji czasu przyjazdu tramwaju dla każdego z prawie 600 przystanków, bazuje na przesyłanych w czasie rzeczywistym danych o położeniu pojazdów. Obliczenia te trafiają następnie na tablice przystankowe i stronę internetową SIP, są również wykorzystywane w systemie udzielania priorytetu przejazdu tramwajom na skrzyżowaniach (tzw. zielonej fali).

Inwestując w nowe urządzenia pokładowe Tramwaje Warszawskie mają na celu poprawę punktualności kursujących tramwajów oraz zwiększenie standardu obsługi Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Tramwaje Warszawskie stawiają na najwyższe standardy obsługi. Dość wyśrubowane warunki SLA (Service Level Agreement) pozwalają przypuszczać, że projekt modernizacji będzie przeprowadzony bez zarzutu. GMV nieprzerwanie od 2011 roku dostarcza stolicy rozwiązania i usługi informatyczne związane Dynamiczną Informacją Pasażerską.

Pierwsza współpraca obejmowała dostawę geolokalizatorów pokładowych dla całej floty tramwajów, 41 nowych przystankowych tablic SIP, wdrożenie nowego centralnego Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (oprogramowanie GMV SAE-R) oraz włączenie do niego istniejących 27 przystankowych tablic SIP produkcji Gorba.

W kolejnych latach system poddawany był rozbudowom i gruntownym modyfikacjom. W ramach projektu SIP 2.0 oprogramowanie centralne SDIP (SAE-R) zostało przeniesione przez GMV do usługi chmurowej przewoźnika oraz zaimplementowano otwarte interfejsy komunikacyjne (API), opracowane przez specjalistów Tramwajów Warszawskich do wymiany danych z geolokalizatorami pokładowymi i tablicami przystankowymi.

 

Podobne artykuły